trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Skriver och skriver

Publicerad 2018-06-20 18:46:54 i Allmänt,

När man är arbetslös, går mycket av tiden åt till att skriva. Det är meddelanden och brev till myndigheter. Det är ansökningar till jobb man aldrig kommer att få. Ja, man är ju tvungen att skriva ansökningar, gör man inte det kan man bli utan a-kassa.
 
I början av året tröttnade jag på allt och ansökte om pension hos Pensionsmyndigheten. När det då visade sig hur extremt låg pensionen skulle bli, så ångrade jag mig och meddelade att jag inte önskade ta ut någon pension. Dock hade myndigheten gjort ett beslut att jag var berättigad till pension och det beslutet har ställt till det. För det visade sig att a-kassan sjönk drastiskt om man var innehavare av dylikt beslut. Även om man alltså inte tog ut några pensionspengar.
 
Så nu när jag inte fick någon sjukpenning beviljad, så ansökte jag igen om a-kassa. Och naturligtvis pension, eftersom a-kassan skulle bli så låg.
 
Vad händer då? Jo, efter några dagar kom ett brev från a-kassan, med information om att deras regler ändras i juli. Nu kan man få full a-kassa även om man har ett pensionsbeslut. Suck!
Det var bara att sätta sig ner och skriva till Pensionsmyndigheten, förra arbetsgivaren och a-kassan att jag nu inte ämnade ta ut någon pension alls. Varken vanlig ålderspension, premiepension eller tjänstepension. Men tro inte att det är klart med det. A-kassan vill ha in beslut om att pensionen inte kommer att utbetalas. Så jag fick kontakta Pensionsmyndigheten igen och fråga när det blir klart. Självklart tar det lite tid, fick jag till svar. Suck igen!
 
När det gäller den uteblivna sjukpenningen, så både ringde och skrev jag flera gånger till Försäkringskassan för att efterhöra hur det skulle bli. Till slut fick jag ett muntligt besked att jag sannolikt inte skulle få någon sjukpenning. 
Häromdagen kom det ett brev från dem. Men tro inte att beslutet är klart, så jag kan överklaga. Nejdå, det var bara ett skriftligt förhandsbesked! Om jag ville kunde jag lämna åsikter om det troliga beslutet. Det har jag gjort. På strikt myndighetssvenska. Där jag starkt ifrågasätter rättssäkerheten, såsom den EU-medborgare jag är!
 
Nej, tänk om man kunde slippa allt tjafs. All oro över ekonomin och boendesituationen.
 
Tant orkar nog inte riktigt med det här!
 
 
(null)
 

Kommentarer

Postat av: Tofflan

Publicerad 2018-06-21 14:17:50

För jävligt, på ren Toffelsvenska. Det som också svider och gnaver är att alla dessa inblandade myndigheter tycks förutsätta att en tänker lura dem. Ha, på dessa futtiga kronor...
Ja du, att säga Glad midsommar! känns lite dumt, men det är vad jag önskar dig, trots allt.

Svar: Tack! Hoppas din helg är bra! Ja det känns som om man är en bov, när man ansöker om sjukpenning. Som om det skulle vara roligt att vara i den situationen ...
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2018-06-25 11:15:24

Ja och som om det vore värt att försöka lura till sig dessa korvören - som en ju inte kan leva på.
Hoppas du hade en bra midsommar. Min var finfin tills verkligheten knackade på.

Svar: Tänk att det alltid är så. Verkligheten lurar utanför dörren och bara inväntar ett tillfälle att knacka på.Kram
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela