trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Fåglar och insikter

Publicerad 2017-05-29 10:41:03 i Allmänt,

I takt med stigande ålder förändras ens intressen. I yngre år tror man inte det, men så sitter man där en dag och stirrar på en gråsparv och inser att fåglar är något av det mest fascinerande som finns.
 
Likaså är vädret något som med tiden upptar mångas tankar. Jag funderar mycket över det växlande vädret. Ena veckan är det olidligt varmt, för att nästa vecka övergå till betydligt svalare temperatur. Det kan till och med skifta från dag till dag. Eller timme till timme.
 
Vad beror blåsten på? Jag har i alla fall en känsla av att blåsigheten har tilltagit kraftigt de senaste åren. Det finns teorier såsom skövling av regnskog, som orsak till olika väderfenomen. Vad kan det vara som påverkar vädret så till den milda grad?
 
Som arbetslös hundägare, finns många timmar att fundera över dylika saker under oändliga promenader. Nu är jag på gång att rationalisera hundvandrandet. Jag har beställt en liten vagn. Den kan antingen kopplas på cykeln eller köras som en barnvagn. 
Kezzi, som liksom jag, inte är så fascinerad av höga temperaturer, kan stoppas in i vagnen när han inte ämnar gå. I vagnen kan även viktiga saker som vatten till hunden och kaffe till matte förvaras. 
 
Jag har långsiktiga planer på att utvidga mitt hundpromenerande med kanske ytterligare hundar. Då kan en dylik kärra komma till användning.
 
Sen måste jag meddela att jag kommit till en insikt. En insikt som faktiskt hjälpt mig att gå framåt, rent tankemässigt. 
Arbetsgivare som styrs av härskarteknik och maktmissbruk är låga. Deras beteende är lågt och jag tycker faktiskt uppriktigt synd om människor som ägnar sig åt att sparka nedåt och göra annat uppåt.
 
På onsdag ska jag till onkologmottagningen och diskutera min behandling. Den här antihormonella behandlingen som ska pågå ytterligare många år är verkligen helt knäckande. Jag läser förtvivlade inlägg i olika cancerforum om biverkningar som i allra högsta grad påverkar livskvaliteten. Jag känner igen alla biverkningar. 
Ska det verkligen vara så här? Har medicinen så hög cancerförebyggande effekt att det är värt att må så här dåligt?
 
Hoppas att läkaren är ordentligt påläst!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-05-29 13:35:35

Ska bli spännande att höra vad de säger gällande antihormonerna. Även jag äter dessa Letrozol blir 3 år i augusti. Akkis onkologen är bra rigida när det gäller dessa. Svårt att få bra svar. Men du kanske lyckas!
Själv så tolererar jag dem hyfsat. Har stora problem med käken, gör ont samt känns mycket obehagligt. Jag tränar mycket då jag kan det. Det finns en produkt som heter MSM. Ett kosttillskott, inte så dyra. Detta hjälper mot ledbesvär. Samt min mycket svåra sömnstörning! Har varit tvungen ta sömnmedel i åratal, men har nu lagt dem åt sidan när jag intar MSM. Läs om den produkten på nätet.
Lycka till på onsdag! / Annika

Svar: Tack! Har provat MSM men kände inget resultat. Nu tar jag ett glucosaminpreparat, ungefär samma som min hund med artros får. Vet inte om det funkar men testar ändå.
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-06-01 19:19:59

Vilken bra idé med vagnen!!! Bara det att få kaffe med sig... Och att Kezzi kan få rulla när det blir för jobbigt.
Hoppas det gick bra hos onkologen!
Var rädd om dig!

Svar: Jag fick träffa en superbra doktor. Som verkligen tog mig på allvar. Betyder mycket.
Trollis

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-06-07 19:18:58

Hej, hur gick det på läkarbesöket? Fick du något vettigt svar gällande antihormonerna?

Svar: Jag fick byta sort. Den här sorten är inte lika effektiv men jag är beredd att testa.
Trollis

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-06-09 13:26:56

Hoppas att det blir bättre. Du har det verkligen jobbigt! Bra att det blev ett bra möte. Vad äter du nu? Kram!

Svar: Jag fick Tamoxifen insatt.
Trollis

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-06-10 18:49:45

Tamoxifen ska jag inte angripa lederna på samma vis som Letrozol. Ge det tid så kanske du känner skillnad. Kram.

Svar: Ja jag hoppas att det blir bättre.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela