trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Först fick jag cancer, sen fick jag sparken.

Publicerad 2017-06-20 18:36:18 i Allmänt,

Ovanstående rubrik ser nästan ut att vara påhittad. Eller hur? Så mycket otur! Och inte kan man få sparken på grund av sjukdom.
 
Jo, det är exakt precis vad man kan få. Det finns ingen lagtext som skyddar en mot det. Inte ens om man har 13 aggressiva tumörer och kraftiga komplikationer av all behandling, kan man skyddas mot uppsägning. 
Jag trodde inte att det var möjligt. Vare sig att ha 13 tumörer eller att få sparken i efterloppet. Vem kan tro något sådant?
 
Min väninna sa igår att det är som att jag blivit utbränd av allt det här. Av alla kamper. Alla förluster. 
Jag har ingen kraft, ingen ork, ingen vilja.
 
Det är bara en stor oro för framtiden. Kommer cancern tillbaka? Hur ska jag försörja mig? Blir jag bostadslös?
 
Försäkringskassan har avslagit ansökan om sjukersättning. Min överklagan kommer att ta ytterligare många månader att handlägga, då rätten är överhopade med ärenden från Försäkringskassan. Nästan ingen får igenom sin ansökan efter behandling i rätten.
 
"Sjuktalen har gått ner", säger socialförsäkringsministern och klappar sig för bröstet. Men det är ju inte så konstigt, när nästan ingen får beviljad sjukersättning och många blir nekade sjukpenning. 
 
Det finns inget socialt skyddsnät. Allt hänger på dig. Hur mycket du orkar och klarar. 
 
Du, som liksom jag är en belastning. 
En jobbig jäkel.
 
 

Kommentarer

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-06-20 21:12:46

Kära vännen (fast vi aldrig har träffats känns du som en vän)!
Det gör mig ont att läsa det du skriver och att det inte tycks synas nån ljusning. Jag kan bara hoppas, hoppas, hoppas att nåt ska hända som ändrar din tillvaro till det bättre.
Idag träffade jag min f d handledare som jag kom till som praktikant (efter 23 års arbete inom yrket och nästan tre års arbetslöshet därpå). Nu är han arbetslös och jag försöker hjälpa och stötta. Livet är fan inte rättvist.
Kram till dig!

Svar: Tack tack! Nej någon rättvisa finns inte.
Trollis

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-06-21 09:11:57

Fy vad du har det tufft! Svårt att förstå att man inte hittar något passande arbete till dig. Folk i vården behövs ju och även om det behövs en viss anpassning så måste det gå att lösa. Läser bloggen " mitt liv som enastående mamma " en otroligt informativ och rolig blogg. Genomgått samma dust med arbetslivet som du samt haft bc. Hon fick kontakt med en sius på arbetsförmedlingen som lotsade henne tillbaka till jobb. Titt in

Svar: Tack för tipset, ska läsa den bloggen!
Trollis

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-06-21 09:13:33

Titta in på Elses blogg och läs. Meddelande åkte iväg tidigt innan! 😀 Jag hoppas att du får kraft och energi samt lite hopp. Stor kram Annika

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela