trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Kampen

Publicerad 2017-07-09 19:23:34 i Allmänt,

För de som är hemma i jobbsökarbranschen, kommer kanske ett nej på sökt anställning inte som någon chock.
De ba´ "surpris, surpris arbetsgivaren, när ni upptäcker att ni valde fel person!". "Och vem vill vara anställd av en arbetsgivare med så dåligt omdöme, som ratar den bäste?"
 
Så tänker de nog. Så tänker inte jag. I mina tankebanor rör sig andra tankar. Inte mycket surpris där, utan mer en bekräftelse på hur värdelös jag är. Som får nej.
 
Häromdagen träffade jag en före detta kollega. "Det här är ju inte klokt!", uttalade hen med ett bestämt tonfall. "Här går vi på knäna och du går arbetslös. Du skulle kunna göra massor med arbetsuppgifter på jobbet."
 
Nu var det ju dock så att arbetsgivaren tyckte att mina 36 år som sjuksköterska var i ynkligaste laget. Det fanns liksom inget jobb jag kunde utföra längre. För att jag hade fått ledkomplikationer av cancerbehandlingen.
 
Så jag ba` "Wihoo, nej jag är ju i jobbsökarbranschen, mellan två jobb liksom!".
 
Imorgon är det återbesök på Arbetsförmedlingen. Då ska jag redogöra för vad som hänt sen sist.
 
Och vet ni, jag tycker att det här är förnedring. På hög nivå! Jag har genomgått en dödlig sjukdom, som jag fortfarande inte har återhämtat mig ifrån. Jag har fått komplikationer som är kroniska. Jag har jobbat i hela mitt vuxna liv, förutom åren när jag utbildade mig.
 
Sen har man då i Svea Rikes land, rätt att ge en person sparken på grund av hälsoskäl och slänga ut den personen i en tillvaro av kamp, kamp och åter kamp. 
 
Surpris!
 
 

Kommentarer

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-07-09 23:26:38

Nej du! När jag var arbetslös och inte fick napp på jobb eller ens svar att mina ansökningar hade kommit fram tog jag det INTE med nån klackspark. Fy fan så dåligt jag mådde under alla år! Jag sökte flera hundra jobb och besöken på AF var som du skriver förnedrande. Jag blev av med mitt jobb efter en sjukskrivning för ryggen i sex veckor. Då hade jag jobbat på samma ställe i 23 år. En dag var jag inte önskvärd längre. Det har gjort så ont och gör så fruktansvärt ont fortfarande. Kanske förstår jag lite hur du har det och hur du känner även om våra situationer är och var olika. Jag hade godartade tumörer och klarade mig med operation.
Jag önskar SÅ att jag kunde gör nåt för dig, men livet är så jäkla orättvist. Värdelös är du däremot INTE. Jag hankade mig fram med korta jobb och långa perioder av arbetslöshet under sju år. Förra året fick jag fast jobb. Det finns hopp!
Kram! <3 <3 <3

Svar: Ja det är verkligen så att man känner sig oönskad och icke behövd. Det är känslor som är väldigt jobbiga för psyket. Kram
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela