trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Oljuden

Publicerad 2017-01-02 16:54:23 i Allmänt,

Så här års är det mycket som låter illa. Tänker främst på dessa fyrverkerier, som folk skickar upp i tid och otid. Vilda och tama djur skräms nästan ihjäl, människor blir rädda och naturen får sig en rejäl känga. Ändå envisas folk med att inhandla och avfyra dessa otyg. Inte är de billiga heller, det påstås att vi svenskar lever på ruinens brant, men alkohol, tobak och fyrverkerier finns det alltid pengar till.
 
Ett annat oljud uppstod i mitten av förra veckan. Vid promenad förbi grannfastigheten, uppmärksammade både jag och många andra att det var ett förfärligt oväsen från huset. Det var ett fågelljud av värsta slag. Dygnet runt hördes ljudet. Att det inte var någon levande fågel som utsattes för tortyr, förstod man snabbt. Ljudet var repetativt, samma läten återkom hela tiden. 
In i min lägenhet hördes inte ljudet, men de stackare som bor i äldre fastigheter blev nog oerhört störda.
 
I fredags framkom så, via facebook, att det förmodligen var hyresvärden, som monterat någon anläggning för att skrämma bort kajor. Någon hade fått så förklarat för sig av Securitas.
Ja kajorna, de är ett kapitel för sig. Det har nog aldrig varit så många kajor boende i träden runt husen häromkring. Så syftet med oljudet var förstås gott. Men volymen på ljudet, var i det närmaste outhärdligt.
Jag försökte ringa hyresvärden i fredags, men då var kontoret stängt. Idag har de förmodligen blivit överrösta med samtal och nu är ljudet avstängt.
Kan fyrverkerismällandet också upphöra, så blir det riktigt lugnt och fridfullt att gå på promenad.
 
Annars då? Jo, julen och nyårhelgen har varit jättebra. Umgåtts med barn, barnbarn, släkt och vänner stora delar av tiden.
 
Det som inte är bra, är väl jag själv då. Har så otroligt ont i mina leder och är trött, trött, trött. Fått lite starkare värkmedicin på Smärtmottagningen, de tar inte bort smärtan, långt därifrån, men de dämpar intensiteten något. Jag kan åtminstone sova några timmar i följd nattetid. Nackdelen är tröttheten som kommer dagen efter.
Ska jag göra något speciellt, till exempel köra bil, så tar jag inte tabletterna. Blir alldeles för trött i efterförloppet.
 
Så livet är ganska ospännande. Sover, går ut med hunden och sover. Så ser de flesta dagarna ut. Ibland är det vansinnigt tråkigt, ibland känns det skönt att sova bort tiden.
 
God fortsättning på det nya året!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-01-03 23:06:36

Smällare och oljud gillar jag INTE, jag är både skotträdd och ljudkänslig. Visst kan fyrverkerier vara vackra, men som du undrar jag hur 17 folk har råd med sånt?

Det är gott att höra att din jul och ditt nyår har varit bra, mindre gott att du har ont och att smärtmedicinen gör dig så trött. Önskar verkligen det fanns nåt jag kunde göra för dig, men jag kan bara tänka på dig och hoppas att du får ett bättre 2017 och att du mår bättre snart.

Svar: Ja jag tycker nog trots allt att detta år har börjat skapligt bra!
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela