trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Gammal, trött och sliten!

Publicerad 2017-04-17 15:07:59 i Allmänt,

Jag har inte skrivit här på väldigt länge. Orsaken är att jag, som rubriken säger, känner mig väldigt gammal, trött och sliten.
Några som inte håller med mig om det, är Försäkringskassan. De anser att jag är fullt arbetsför och vill inte ge mig sjukersättning (sjukpension). 
 
Däremot förefaller arbetsgivaren hålla med mig. Eftersom de inte kan erbjuda mig något jobb i alla sina verksamheter. En kommunal arbetsgivare har många strängar på sin lyra. Men någon lyra till mig, har de inte. Så uppsägningen från deras sida kvarstår.
 
Och snart är jag där. När jag står utan arbete. För första gången sen jag gick ut gymnasiet. Det känns lite märkligt att jobba hela livet och sen plötsligt stå där mol allena. Det finns liksom inget skyddsnät i samhället. Ungefär som att man får skylla sig själv, som dragit på sig svåra sjukdomar. 
 
Hur ska en gammal, trött och sliten tant försörja sig då? Tar tacksamt emot tips. Dock klarar jag inte fysiskt tunga arbeten. Mina händer protesterar och går med jämna mellanrum i strejk. De gör ibland så ont, att jag knappt kan lyfta kaffekoppen. Då är det illa!
 
Nu har jag övertalat mig själv att ta jättestark värktablett till natten. Jag vägrade ett tag att göra det, men det innebar att jag vaknade varannan timme av smärta och var väldigt trött dagtid. Nu vaknar jag bara 1-2 gånger per natt. Trött dagtid är jag på grund av tabletterna, men jag får i alla fall sova lite.
 
Min fritid tillbringar jag mestadels i viloläge. När jag inte går ut på hundpromenader. Har tagit mig lite vatten över huvudet, i och med att jag är med i 2 styrelser. Hur jag tänkte där, förstår jag inte själv. Tanten kanske har blivit förvirrad också?
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-04-17 16:03:10

Det är förskräckligt att din arbetsgivare, som har så många verksamheter, inte har nåt jobb till dig. Men även detta känns igen, tyvärr.
Vad tycker Försäkringskassan att du ska leva på? A-kassa, eller?
Jag önskar fortfarande så innerligt att jag kunde både ta bort din smärta och fixa ett jobb till dig. Nu kan jag bara hoppas och tro attdet händer nåt BRA för din del.
På onsdag passerar jag din stad ner till mammas urnnedsättning. Jag har god lust att hälsa på hos din f d arbetsgivare och säga ett sanningens ord.
Kram och var rädd om dig!

Svar: Tack, tack! F-kassan bryr sig inte om vad en ska leva på. Det är nån annans problem!
Trollis

Postat av: Rasmusmatte

Publicerad 2017-04-18 08:47:31

Jag känner så med dig. Bedrövligt av din arbetsgivare att inte hitta något till dig. Tänker på dig. Stor stärkande kram💜

Svar: Tack snälla! Kram
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-04-18 18:17:56

Ja det var inte nån från samhällets sida som brydde sig om min försörjning under min långtidsarbetslöshet, det vara bara ständiga hot. Nån hjälp från AF fick jag inte heller. Men jag hade tur och hittade ett fast jobb igen efter sju års hattande med tillfälliga, korta jobb. Det var en förskräcklig tid och även om du och jag inte går igenom samma sak kan jag ha en viss förståelse för vad du går igenom. Jag opererade bort tumörer i december 2012, men hade tur att de var godartade och jag har varit frisk sen dess. Du, din stackare, har ju så jobbiga andra krämpor.
Tänker på dig!!!

Svar: Tack! Ja krämpor har jag så det räcker och blir över!
Trollis

Postat av: MissManic

Publicerad 2017-04-20 16:49:58

Men hjälp, vilken panik när F-kassan gör så... Jag har precis skickat in ett nytt intyg och jag är livrädd för att de inte kommer att godkänna den.
Då står jag där.. Helt för mig själv..

Svar: Ja, det är det som är det jobbiga. Finns inga skyddsnät. Man står helt solokvist.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela