trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Otroligt dumt

Publicerad 2016-10-20 15:02:24 i Allmänt,

Jag hade, som man säger, gjort anspråk på två tjänster på arbetsgivarens listor med lediga jobb. En tjänst var tyvärr redan tillsatt, så den gick bort direkt. Den andra tjänsten var på integrationsenheten och där gjorde jag ett besök igår.
Det visade sig att den tjänsten till stor del var mycket fysiskt krävande. Bära och montera möbler. Något jag naturligtvis inte klarar av.
 
Men det var intressant att få en inblick i verksamheten. Man väntar sig en oerhörd tillströmning av nyanlända de närmaste åren och kraven på kommunerna är stora. Snabbt som ögat ska bostäder ordnas och möbler införskaffas. 
Nyanlända ska hämtas på Arlanda och omgående transporteras till sitt boende, som man före hämtningen ska ha iordningställt. 
 
Jag funderar lite på kvaliteten på omhändertagandet av dessa traumatiserade människor. Hur tar vi hand om deras själar? Det är väl inte bara en säng en människa behöver? 
 
Jag förstår verkligen inte hur detta ska gå till. Hur ska vi på ett rimligt sätt, med kvalitet, kunna ta hand om alla dessa människor? Hur ska kommunernas resurser räcka till?
 
Någonting annat som också upprör mig är avvecklingen av personlig assistans för så många människor. Jag vill inte tro att dessa två saker har något samband. Jag tycker inte om att sätta svaga grupper mot varann. Men jag kan ändå inte låta bli att undra. 
Regeringen har gett Försäkringskassan uppdraget att "bidra till att bryta utvecklingen av antalet timmar inom assistansersättningen." Som motivering har jag hört att man vill komma åt fusket. Men då måste det här vara helt fel metod. En ekvation som inte går ihop.
 
Hur blir det med jobb för mig då? Ingen aning. Jag har sagt att jag inte tänker vara sjukskriven längre än till söndag. Jag tycker inte att jag ska uppta en läkartid för att få sjukintyg när jag inte längre känner mig sjuk. 
Försörjningen då? Jo, jag får lön tills omplaceringsprocessen är klar. Vilket den med sannolikhet blir i slutet av nästa vecka. 
Övriga tjänster på listorna är sådana jobb som jag inte kan göra anspråk på. Har inte adekvat utbildning för dessa. 
Vad händer då? Antar att det blir uppsägning. Jag blir en spillra som samhället får ta hand om, i bästa fall, istället för att arbeta och betala skatt. Men det är inget man kan ta för givet. Allt beror på tillgången på pengar.
 
Men jag får väl skylla mig själv som gick och fick cancer! Otroligt dumt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela