trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Hos doktorn

Publicerad 2016-11-24 15:43:00 i Allmänt,

Jag tror att min förkylning börjar släppa sitt envisa grepp nu. Är inte riktigt lika ansatt av slem och hosta längre. En förkylning kan vara banal, men samtidigt kan den vara väldigt dominerande.
 
Igår besökte jag smärtkliniken i Uppsala. Självklart väntade jag mig ett underverk, fast jag innerst inne visste att underverk inte händer så ofta.
Doktorn föreslog ett byte av min artrosmedicin, som jag ätit i flera år. Helt okey, tyckte jag. Det kan vara bra att göra ett byte då och då.
 
Men sen kom det jobbiga. Insättning av värkmedicin. "Jag vill inte ha något som jag blir trött av", hävdade jag med bestämdhet. Jag berättade om det ruggiga smärtplåstret, som gjorde mig helt avtrubbad. Doktorn, som var mycket vänlig och empatisk, förklarade det jag redan visste. Man blir trött av starka värkmediciner. För att försöka vara en snäll patient, så gick jag med på att pröva en medicin. 
 
Doktorn tyckte för övrigt att min situation var helt förfärlig, först cancersjukdomen, den jobbiga behandlingen, den svåra värken och så att bli av med jobbet ovanpå det. 
 
Igår kväll tog jag så den nya medicinen och sov som en klubbad oxe. Det var ju bra. Hade säkert mycket sömn att ta igen efter alla hostnätter.
Men imorse kände jag mig fortfarande som en klubbad oxe. Fick lägga mig igen efter att ha varit vaken någon timme.
 
Det är den här tröttheten jag inte klarar av. Att gå som i dvala. Värken finns kvar, men hjärnan är på något sätt bortkopplad och bryr sig inte om värken. Bara den får sova. Så någon storkonsument av dessa tabletter kommer jag nog inte bli.
 
Nu när förkylningen har lagt sig lite, får jag sätta igång med jobbsöket igen. Har inte haft någon ork alls, att ta itu med det under den senaste tiden.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tofflan

Publicerad 2016-11-28 22:05:20

Trötthet är så otroligt förlamande! Jag testade ju sömnpiller en natt förra veckan och mådde riktigt dåligt dan därpå. Så nu får jag prova andra sätt att komma till rätta med sömnen.

Är inte ett dugg avundsjuk på dig som måste söka jobb. Jag minns hur det var - under sju år, de senaste med ständiga hot om indragning av ersättning trots att jag gjorde MER än vad som förväntades. Sjuk var jag aldrig heller - utom när jag opererade bort några tumörer. Fast just vid det tillfället hade jag jobb, så jag var inte så tärande. Det är förskräckligt som det är idag och jag önskar dig KRAFT och snabbt tillfrisknande från den envisa förkylningen!

Svar: Tack tack! Förkylningen är envis som 17!
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela