trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Är vi bättre?

Publicerad 2016-01-06 11:21:00 i Allmänt,

Föregående inlägg var fruktansvärt deprimerande. Känner att jag måste gå vidare nu och tänka lite andra tankar.
 
Att tänka på omvärlden kan vara bra. Det som sker i och runt samhället vi lever i. I och för sig är det också i viss mån mycket deprimerande, men jag behöver använda min tankekraft till något annat än sjukdom ett slag. 
 
I sociala medier läser jag med förvåning inlägg efter inlägg, om hur invandrare ägnar sig åt kriminella handlingar. En del verkar rent maniskt lägga ut sådana inlägg. Gärna följt av egna och andras kommentarer, som till exempel "Skicka hem packet". 
 
Jag vet inte vad syftet är. Att förvirrade, unga människor från helt främmande kulturer ägnar sig åt kriminell verksamhet är ingen nyhet. Varför måste det påtalas ständigt? Jag förstår inte. Annat än att sprida rasistiska och främlingsfientliga åsikter. 
 
Jag mår i det närmaste fysiskt illa när jag läser all rasistisk dynga som sprids överallt. Vad är nödvändigheten med det? Får vi ett bättre samhälle av det? Blir de kriminella mindre kriminella?
 
Tänk att vi svenskar alltid vet vad som är bäst för alla människor. Så fort en katastrof inträffar i världen, så är det vi svenskar som vet hur krisen ska lösas. Vi anser oss stå över all annan mänsklighet. Det gör mig förundrad. Är det så?
Är vi bättre än alla andra?
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Znogge

Publicerad 2016-01-06 13:03:00

Nej, det är vi säkert inte. Det finns mycket i Sverige som kunde vara bättre men det finns också en trygg bas när det blir skarpt läge vilket jag är tacksam för!

Kram

Svar: Men sorgligt att så många anser oss stå över andra.
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2016-01-06 13:12:06

BRA formulerat! Jag länkar till ditt inlägg från min blogg.

Svar: Kram och tack!
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela