trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

På spåret

Publicerad 2015-11-26 10:56:43 i Allmänt,

Så hamnade jag där. I det vidriga biverkningsträsket. Jag fick ju en annan sorts cellgift den här gången, ett riktigt riktigt rävgift!
Det är svårt att förklara hur det känns, för någon som aldrig varit med om det, men tänk dig att du har en tvångströja på dig och att du ligger fastbunden på en järnvägsräls. Långt därborta hör du tåget närma sig. Till allt elände har någon sparkat sönder dina knän och magen är i uppror. Du vet att diarrén är nära.
Hur känns det när du ligger där? Panik förstås. Ångest, stress, tårar. Jag låg några dygn på spåret och det var det värsta jag varit med om.
Till de något lindrigare biverkningarna hör illamående, torr hud och torra och ömma naglar. Samt fortsatt lågt immunförsvar.
 
I detta läge kommer tankarna på att ge upp. Att den här medicinen inte kommer att hjälpa. Att medicinen kommer att förstöra hela kroppen. Jag menar, mina organ är ju några år vid det här laget. Lite slitna. Hur ska de kunna ta hand om det här supergiftiga ämnet? Cellgifter som är utvecklade från senapsgas. 
 
När jag läser om det här giftet i olika bröstcancerforum, så benämns det som "det röda giftet". Det ser nämligen ut som hallonsaft. Någon skrev att hon efter avslutat behandling inte kan dricka någon vätska som är röd. För hon förknippar det med giftet.
 
Den här gången fick jag också be om hjälp med Kezzi. Inte lätt att gå ut med en hund, när man är fastbunden på spåret!
 
Mitt i allt detta hände också något bra, jag fick äntligen hem tvättmaskinen. Så nu är den och tumlaren redo att invigas. Har dock inte orkat än, men kanske det blir lite tvättande i helgen.
I helgen som det är första advent. Lokaltidningen översvämmas med annonser om olika julmarknader. Jag vet inte om jag vågar mig ut på någon. Provvärdena ligger som sämst runt 12:e dagen efter behandlingen. Alltså är jag som mest infektionskänslig då. 
En infektion och uppskjuten behandling skulle kännas som katastrof. För jag räknar kallt med att jag till jul ska ha hunnit återhämta mig skapligt efter nästa behandling, så att jag kan träffa barnen och barnbarnet.
 
Jag är så trött på att vara sjuk. Trött på att sjukdomen rår över allting. Trött på att tankarna är så uppslukade av sjukdomen. 
 
Fuck cancer!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2015-11-26 21:50:37

Hej!
Hittade din blogg av en slump för ett tag sedan. Vill gärna skicka dig några kloka ord på vägen. Jag har själv haft bröstcancer och har för 3 veckor sedan fått min 6:e och sista behandling av cellgifter. På tisdag startar min strålning.

Vad heter dina gifter du får nu?

Som ett tips på vägen har jag smort både mina händer och fötter med fet kräm varje kväll och dessutom penslat naglarna med Avoplex som är en avokadoolja, detta har säkert hjälpt mig att bibehålla någon form av fukt under dagarna. Har sovit med sockar på sedan i juli när jag fick min första behandling.

Önskar dig allt gott och hoppas att du hämtar krafter mellan behandlingarna.
Varma hälsningar från Lotta

Svar: Hej! Tack för dina råd. Har börjat smörja mig med kokosolja och det känns bra. Just nu får jag behandling med EC. Har två behandlingar kvar.
Trollis

Postat av: Znogge

Publicerad 2015-11-28 11:24:35

Jag genomgick en behandling med cellgiftskräm och det gav biverkningar som verkligen inte var att leka med. Bara att läsa om dem gjorde mig golvad men jag hade inget val... Kan tänka mig hur det är att få det rakt in i blodet.

Hoppas du mår lite bättre nu.

Svar: Ja det är ett riktigt rävgift!!
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela