trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Sucka mitt hjärta

Publicerad 2018-06-07 13:05:50 i Allmänt,

Jag fick besked av Försäkringskassan att jag inte blir beviljad sjukpenning. Pratade med en trevlig handläggare på Arbetsförmedlingen, som kunde bekräfta att det är F-kassans policy numer. Så där stod jag. För sjuk för A-kassa och för frisk för sjukpenning.
 
Så vad gör jag? Ingen inkomst går inte att leva av. Så jag har anmält mig som arbetssökande igen. Får börja om proceduren med att läsa platsannonser, skicka in ansökningar till jobb jag aldrig kan få. Gå på förnedrande intervjuer. Skicka in rapporter och ge förklaringar till varför jag skickat in för få ansökningar.
 
Eftersom jag i början av året tröttnade på allt och ansökte om pension, så har mitt a-kassebelopp reducerats till nästan ingenting. Trots att jag ändrade mig angående pensionen och tog tillbaka ansökan när jag insåg hur låg pensionen skulle bli. Men pensionsbeslutet hänger med, det går inte att ta bort. Så alltså får jag minimal a-kassa och minimal pension.
 
Att gå från ett arbetande liv med lön, till ett sysslolöst liv i fattigdom är svårt att förstå och anpassa sig till. Ett liv fyllt av värk och trötthet. Och en känsla av meningslöshet. 
 
Enligt handläggaren på Försäkringskassan finns det massor, massor med jobb jag kan få och klara av. Så bra, tyckte jag, säg var de jobben finns så kan jag gå dit direkt och börja jobba. 
 
Nej, nej, så lätt är det inte. Det är nämligen Arbetsförmedlingen som ska förmedla dessa jobb. Jag är dock inte övertygad om att handläggaren på Af uppfattade läget lika positivt ...
 
På bilden syns Kezzi med sin bästis Lazze. Båda två tog sig ett dopp vid hundbadet i Bredsand, under en utflykt dit med Lazzes matte. 
 
(null)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela