trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Resa utan slut

Publicerad 2018-06-14 18:03:12 i Allmänt,

Jag hörde ett reportage om cancer på radion idag. Man berättade bland annat att överlevnaden har stigit. För 10 år sedan överlevde 60%, idag är siffran uppe i 70%. 
Även när det gäller bröstcancer har antalet överlevande stigit. Sen finns det cancerformer som inte har så god prognos.
Var tredje svensk får cancer. Antalet insjuknade i hudcancer ökar hela tiden. Vilket man förklarar med solande och resor tilll solen.
 
Något som jag tjatar om mycket, är att cancerresan inte är slut bara för att behandlingen är avslutad. För många, inklusive mig, börjar den verkligt tuffa resan då. När "cancerbaksmällan" slår till.
 
Med komplikationer och biverkningar, i många fall fleråriga. Man står där ensam utan vårdkontakter, eftersom man är utskriven från onkologen.
 
Själv hamnade jag ju i den situationen, när jag tänkte börja jobba igen, att jag då fick reda på att jag inte hade jobbet kvar. Jag blev uppsagd och hamnade i en kris lika stor som cancerkrisen.
Jag kan inte förstå och förlika mig med en arbetsgivare som gör på det viset. Det kommer jag aldrig, aldrig göra.
 
När jag äntligen hittade ett nytt arbete, blev det fullständig kaos, både i kroppen och i huvudet. Det finns de vars så kallade "cytohjärna" aldrig repar sig. Att hjärntröttheten efter behandlingen inte går över. Jag befarar att jag kan tillhöra den gruppen. 
Efter kraschen på det högst tillfälliga jobbet har jag varit extremt trött. Jag har likaså haft väldigt ont i lederna och bland annat ådragit mig en hälseneinflammation och kraftig höftsmärta.
 
Enligt Försäkringskassan är jag inte berättigad till vare sig sjukpenning eller sjukersättning, utan de bedömer mig som 100% arbetsför. Och lämnar därmed problemet (mig) vidare till Arbetsförmedlingen. Hur en myndighet kan göra på dylikt sätt övergår mitt förstånd. 
Allt fler och fler får avslag på sina ansökningar till Försäkringskassan, som glatt pumpar ut budskapet att vi blir friskare och friskare. Inte så konstigt, när så stor del får avslag.
 
Den summa pengar som samhället tycker att de ska ge mig varje månad är ett skämt. Det kommer inte räcka på långa vägar.
Vi står snart inför det faktum att vi har en ansenlig mängd fattiga människor i vårt samhälle. 
Jag tycker att det är en skrämmande utveckling.
 
 
(null)
 
(null)
 

Kommentarer

Postat av: Tofflan

Publicerad 2018-06-18 13:45:42

Det här är inte klokt. Varför ska sjuka människor tvingas ut i arbete när det fortfarande finns friska människor som är arbetssökande? Detta övergår mitt förstånd. Jag noterar att ingenting har förändrats sen jag själv var långtidsarbetslös.
Tänker på dig och hoppas att det finns en bra lösning för dig.

Svar: Ja det är så galet. Så många som drabbas av Försäkringskassans omänskliga regler.
Trollis

Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★

Publicerad 2018-06-20 11:07:49

Jag blir arg, upprörd, ledsen och förbannad på sådana här saker. Speciellt med en nära släkting som blivit utförsäkrad och uppsagd från det jobb hen arbetat åt i närmare 30 år. Helt plötsligt blev hen sjukt och då åkte hen ut :(

Svar: Ja blir man sjuk har man inget värde. :(
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela