trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

En obetydlig bricka

Publicerad 2017-03-12 12:20:00 i Allmänt,

Tur att det finns ljuspunktsdagar! Som en födelsedagsmiddag i fredags hos bästa vännen och gårdagen när barnbarnen kom på besök, på kvällen var jag bjuden på "mellofest". Idag blir det middag med matlaget.
 
Sen har jag ju mitt högst tillfälliga jobb, som jag trivs så bra på. Som jag dessvärre fått sparken ifrån. Av "personliga skäl". Dessa skäl är att arbetsgivaren inte har något jobb åt mig. Det känns mer som arbetsgivarens personliga skäl.
 
Att man får sparken efter sjukdom är tyvärr ingen ovanlighet. Vet fler som råkat ut för det och läser ofta om det i olika cancerforum. 
Att arbetsgivare inte har mer ansvar för arbetstagares mående känns helt absurt.
 
Tänk vilken liten och obetydlig människa man är i samhället. En liten bricka i det stora spelet, som man närsomhelst puttar ut från banan. Man står där på utsidan och kastar sin tärning, men aldrig att rätt siffra kommer upp. För oss oanvändbara brickor finns små eller obefintliga möjligheter att ta sig in i spelet igen.
 
Jag är extremt orolig för framtiden. Hur ska det gå, tänker jag, den dagen jag står utan försörjning? 
 
Att ge sig ut på jobbjakt, känns väldigt tungt. Har så många odds emot mig. Ålder, sjukdomshistoria, trötthet, ständig värk och händer som inte fungerar som de ska. 
 
I mitt yrke som sjuksköterska har jag alltid värnat om svaga patientgrupper. Det är jag idag stolt över.
Nu när jag själv fått uppleva att det inte finns något skyddsnät.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: znogge

Publicerad 2017-03-13 13:18:28

Hela din uppsägning verkar vara extremt luddig och så även skälet till den... Så borde det helt enkelt inte få vara.

Svar: <3
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-03-13 19:36:14

För jävligt, på ren svenska. Men... jag blev av med mitt jobb efter sex veckors sjukskrivning när ryggen pajade. Det är över åtta år sen nu och jag fick aldrig veta skälet. Ingen idé att gå till domstol heller. Hade nog vunnit, enligt jurist, men ändå inte fått behålla jobbet. En är precis skyddslös.

Jag önskar verkligen jag kunde hjälpa dig på nåt sätt till nytt jobb. Hoppas innerligt att det dyker upp nåt passande. Ge inte upp - jag lyckades efter över sju år.

Svar: <3
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela