trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Klyschor och branscher

Publicerad 2017-07-28 14:20:35 i Allmänt,

På sätt och vis är det synd att statsministerjobbet inte blev ledigt. För då hade jag kunnat söka det.

 

Tänk att i nästa rapport till Arbetsförmedlingen, få skriva att jag spontansökt ett spännande jobb i huvudstaden. Där ålder inte spelar någon roll, där huvudsaken är att man är energisk, driven, strategisk, passionerad och kreativ. Där man inte ens behöver körkort för truck. Och inte heller behöver fysisk styrka för att lyfta tunga saker.

 

I branschen som jag är i nu, jobbsökarbranschen, är det ett överflöd av klyschor. Det är nästan så att man blir full i skratt vid den dagliga genomläsningen av lediga platser.

Inte i någon annons söker man en äldre värk- och ledbruten kvinna, som nyligen genomgått en dödlig sjukdom. Som har svart humor och är hyfsat intelligent. En sådan person ligger inte på arbetsgivarnas topplistor.

 

Jag är ju delvis i en annan bransch också, hundpassarbranschen. Den består inte av klyschor, utan mer av handfasta promenader. Nu tror jag inte att hundpassningshunden skulle skvallra för matte, om dagmatten låg på soffan hela dagarna och tyckte synd om sig själv och lyssnade på poddar.

 

Nej, men gör jag något, så gör jag det ordentligt. Alltså går vi på promenader. Långa promenader. Ibland verkar hundarna nästan vara tröttare än vad jag är och det är ju ganska märkvärdigt, för jag är trött jämt.

 

En annan bransch som jag fått stifta bekantskap med är magontsbranschen. Haft ont i magen en tid och trott att det berott på att jag fuskade för ett tag sedan och åt en brödbit med gluten i. Alltså, brödet såg så gott ut och jag tänkte att det inte kan vara någon fara. Nu vet jag ju inte om brödbiten är skyldig till maghaveriet eller om det är något annat.

 

Har man en gång haft cancer, så tror man alltid att minsta krämpa är cancerrelaterad. Får man en finne på hakan, så javisst, ställer man diagnosen cancer! Eller till exempel nageltrång, trots att man vet att nageltrång i stort sett aldrig är symtom på cancersjukdom.

 

En statsminister med ständig magvärk är nog ingen vidare statsminister, så det var nog bra att den tjänsten inte blev ledig.

 

 

Kommentarer

Postat av: Rasmusmatte

Publicerad 2017-07-28 15:30:54

Attan vilken suverän statsminister du skulle bli.💜💜

Svar: Tack!! Skulle i alla fall försöka bli så bra som möjligt.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela