trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Att bestiga berg

Publicerad 2016-02-27 11:50:56 i Allmänt,

Det är lördag och det känns som en slö dag. De dagliga resorna till och från Uppsala tar på krafterna, men snart är det slutåkt! På onsdag får jag min sista strålbehandling! Det är så fantastiskt otroligt att jag snart är där. 
Något som känns lika otroligt är att jag planerar att börja jobba halvtid den 1:a april. Nej, det är inget aprilskämt, det är på riktigt!
 
Jag kan säga att jag många, många gånger under den här sjukdomstiden tvivlat på att jag någonsin skulle kunna jobba igen. Till och från har jag känt mig så sjuk, att jag betraktade ett s.k. normalt liv som helt ouppnåeligt. Det känns som om jag har sprungit fyra maratonlopp på raken eller bestigit världens högsta berg.
 
Om mina cancerceller är borta för evigt får tiden utvisa. Jag hade ju fem elaka tumörer i bröstet, samt åtta stycken i armhålan. Så det är en tuff kamp som min kropp har varit utsatt för under behandlingstiden.
 
Det som återstår av behandlingar är antihormonella tabletter under tio år. Som dessvärre ger mycket biverkningar. Samt skelettstärkande dropp en gång per halvår.
 
En orospunkt just nu är att jag ännu inte vet hur mitt arbete kommer att vara upplagt, på grund av stora förändringar på arbetsplatsen. Personligen tycker jag att det är olyckligt att dessa förändringar sammanfaller med min återgång.
 
Något som glädjer mig mycket däremot, är att jag kan börja på kören igen. Jag har riktigt längtat efter den glädje och energi som körfröken Caroline af Ugglas sprider. Det är precis vad jag kommer att behöva i mängd under våren.
 
Jag vet ju inte om jag kommer att klara av att jobba, men jag vill i alla fall känna glädjen i att jag är tillbaka i arbetsförande läge. Att jag kommit ända dit. Sen får vi se hur det går och hur mycket jag orkar. Jag har varit utbränd en gång för ganska många år sedan och vet att jag måste tänka mig för, vilket ibland kan vara svårt eftersom jag blir så engagerad i det jag gör. Men nu är det dubbelt viktigt att köra i den takt som både kropp och själ mäktar med.
 
 

Kommentarer

Postat av: Nonna

Publicerad 2016-02-27 12:10:23

Ja du är ju en klok kvinna så med hjälp av dem du har nära dig på jobbet tror jag att du klarar att begränsa dig. Så klart är det viktigt att komma tillbaka till en så normal tillvaro som möjligt o där ingår ju jobbet. Du har haft en kamp som heter duga och jag hoppas innerligt att du lyckats driva c-spöket på flykten för gott. Så bra kämpat Inger jag ska hålla alla tummar för dig! Kram <3

Svar: Tack! Ja bara det faktum att jag närmar mig arbetsstart känns helt otroligt.
Trollis

Postat av: Znogge

Publicerad 2016-02-27 12:19:47

Så skönt att behandlingen närmar sig sitt slut och att du kan återgå till ett normalare liv igen! Finns det kanske möjlighet för dig att mjukstarta och inte arbeta heltid från början? Kören låter som något att prioritera :D

Ha en bra lördag!

Svar: Jag ska börja med att jobba halvtid, så får vi se om det blir lagom. Har en bra kontakt på Försäkringskassan, som jag diskuterade detta med häromdagen.
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2016-02-27 12:44:06

Jag tänker på dig och hoppas att du orkar. Att sätta realistiska mål och delmål kan vara rätt bra, det har jag lärt mig de senaste sju åren.
Skickar över den kraft jag kan avvara för tillfället (behöver en del själv just nu)!

Svar: Vi får dela på kraften och energin!
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela