trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Den fattigdom nu kommer, med pust och stånk och stön.

Publicerad 2017-05-01 12:09:21 i Allmänt,

Idag är min första dag som arbetslös. Efter att ha jobbat i ohyggligt många år och genomfört flera högskoleutbildningar, står jag nu utan jobb.
 
Jag trodde i min enfald att det var så, att när man kom tillbaka till jobbet efter att ha genomgått en oerhört svår sjukdom, skulle man mottagas med glädje och omsorg. Men ack vad jag bedrog mig. Det jag möttes av var "din tjänst finns inte kvar, vi har anställt två nya sjuksköterskor på den".
 
Något nytt jobb fanns icke att uppbringa enligt arbetsgivaren. Trots att jag nu arbetat på en träffpunkt för psykiskt sjuka, under några månader. Men det var inget riktigt jobb sa de. Fast jag gjorde precis samma arbetsuppgifter som de övriga anställda där. De har väl inte heller något riktigt jobb då ...
 
Nu har jag skrivit in mig på arbetsförmedlingen och fått en besökstid där i veckan. Jag har kontaktat skatteverket och försäkringskassan. Hoppas att jag inte har glömt något.
 
Jag har avbokat prenumerationer och bidrag till hjälporganisationer. Kezzi har slutat på dagis och jag ska bli dagmatte åt en annan hund. Jag har sagt nej till fortsatt hjälp med städning, som jag inte klarat förut på grund av ledvärken. Nu får jag försöka städa själv.
 
Det blir en otrolig omställning, men på något sätt måste det gå. 
 
Det känns skönt att ha klippt med arbetsgivaren. De ska inte få knäcka mig mer nu. 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Znogge

Publicerad 2017-05-01 12:12:53

Ett synnerligen märkligt bemötande när man har varit svårt sjuk. Var finns empatin och arbetsgivarens ansvar? Men man slutar aldrig att förvånas...


Svar: Ja det fanns varken empati eller ansvar.
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-05-01 20:59:58

Du ska så småningom kontakta din a-kassa, men Arbetsförmedlingen talar förhoppningsvis om hur du gör detta. (Nån blankett ska fyllas i och AF ska anmäla dig.) Sen måste du kunna legitimera dig elektroniskt (bank-id eller mobilt bank-id) för att kunna skriva aktivitetsrapporter till AF. Dessa rapporter är grund för att du ska få a-kassa. Men det där säger AF säkert.
Hoppas det går bra för dig. Jag förstår delvis hur du har det och vill inte tillbaka till att leva på 9 900kr/mån som jag gjorde i många, många år. Nu är a-kassan höjd, tack och lov.

Svar: Jag tror allt sånt där praktiskt är fixat eller åtminstone på gång. Mycket att tänka på.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela