trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Tankeläsare

Publicerad 2017-07-22 16:08:21 i Allmänt,

Kvinnan som kunde prata med hundar.

 

Ja, det kan stämma på mig. Har haft hund i nästan hela mitt liv och därav lärt mig förstå och konversera med dem. Även om konversationen är rätt ensidig. Jag konverserar och de tänker. Jag läser tankar.

 

Till exempel när vi är ute på promenad.

 

Jag säger: ”Men kom nu hundskruttar, ni kan inte stå och lukta på varje fläck!”

Hundarna: (Förvånade ögonkast) ”Det kan vi väl visst det! Varför inte?”

Jag säger: ”Vi kommer ju aldrig framåt, om ni ska lukta överallt!”

Hundarna: (Himlar med ögonen) ”Fattar inte du att vi har undersökningsplikt? Vi måste kolla av allt som luktar.”

 

Eller

 

Jag säger: ”Hörni bushundar, ni får inte äta sånt som ligger i buskarna.”

Hundarna: (Ser oskyldiga ut på ögonen) ”Klart vi får. Det är ju nån som har lagt ut mat till oss!”

Jag säger: ”Om det är nån som har lagt ut något, så är det köttbullar preparerade med råttgift. Alltså oätliga!”

Hundarna: (Anklagande ögonkast) ”Om du gav oss mat, så vi slapp vara utsvultna jämt, skulle vi inte behöva äta sånt som vi hittar ute!”

 

När man som jag har förlorat jobbet, så är det just sån här småkonversation man saknar mest. Att få ett tack för att man tog reda på någons nycklar. Att få säga till någon att den har en fin tröja. Att prata om gårdagens TV-program. Att gnälla över att några lämnat odiskade kaffekoppar i lunchrummet. Att få säga till någon att det där gjorde vi bra. Att tillsammans himla med ögonen när chefen skickar knasiga mail. Att trösta den som är ledsen. Att bli tröstad när man själv är ledsen. Att bli erbjuden halstabletter när man hostar.

 

Allt det där som man tar för självklart när man har ett arbete. Allt det där går förlorat i samma stund man mister jobbet.

 

Inte ens konversationen med hundarna kan ersätta den ordväxlingen och gemenskapen.

 

 

Kommentarer

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-07-26 23:58:42

Känner igen mig så väl i det du skriver! Sen jag började jobba har jag blivit en pladdermaja. Jag pratar med allt och alla på såväl jobbet som fritiden (fast jag jobbar förstås i första hand på jobbet). När min barndomsvän var på besök i några dagar hos mig sa jag flera gånger till henne att säga till mig när jag pratar för mycket. Gissar att jag har ett uppdämt behov, De Sju Svåra Åren var som sagt sju och svåra.
Var rädd om dig och prata på bloggen!

Svar: Nu är ju inte jag någon pladdermaja, har aldrig varit heller, men saknar ändå småpratet och kanske omtanken som omger småprat.
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-07-28 11:53:43

Nej jag skrev inte det heller, jag skrev att jag har blivit en. Det fanns ett uppdämt behov av småprat om vardagligheter.

Svar: Jag menade att en som inte är en pladdermaja ändå kan sakna småprat.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela