trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

God Morgon Världen!

Publicerad 2017-08-18 13:43:07 i Allmänt,

En god morgon är oftast en bra morgon. Nästan alla mina morgnar är bra morgnar. De flesta dagar kommer det en liten hund hit, som umgås med Kezzi och mig under dagen. Det är så bra, jag kommer upp på morgonen och jag kommer ut på långa promenader.

Eftersom jag är arbetslös, blir mitt sociala liv rätt bristfälligt. Jag har både läst och hört att arbetsmarknaden inte direkt är gynnsam för 50-plussare. Inte heller kan man vänta sig att alla arbetsgivare hör av sig, när en 50-plussare sökt ett arbete. 

Ohh majj gadd, tänker jag! Som är mycket äldre än 50. Som faktiskt också råkat ut för att inte få svar på inskickade ansökningar.

I min dumma och stenåldersmässiga enfald trodde jag att det var artigt att skicka ut ett svar till en arbetssökande. Jag borde kanske dämpa mina förväntningar. Har ju inte ens fått vare sig tack eller adjö från min föregående arbetsgivare.

Hur tacklar man sånt? Att inte få ett tack efter många års tjänstgöring. Det känns som om jag fastnat i en sorts stor besvikelse och det är min före detta arbetsgivare inte värd.

Jag vill ha ett jobb. jag vill hjälpa människor som har det svårt. Jag har arbetat med det i över 40 år och vet att jag är bra på det. Men hur och var ska jag hitta ett sådant jobb? Kan jag på något sätt arbeta nätbaserat? Det är många tankar som rör sig i huvudet, men jag kommer liksom inte vidare. Trampar runt i någon grå sörja, känns det som. 

Jag vill kravla mig upp ur sörjan och göra något meningsfullt. Vill få in värdefullheten och meningsfullheten, vill känna att jag lever inte enbart för min egen skull. 

Jag borde kunna göra nytta för andra. Även fast jag är en 50-plusplussare!

 

 

Kommentarer

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-08-20 16:34:03

Faktum är att jag har noterat en liten aningens vändning nu, dvs att vi 50+ inte enbart väljs bort utan väljs för vi har just det som en 25-åring inte har: erfarenhet av våra jobb såväl som våra liv. Jag kan bara önska och hoppas att det vänder för dig och att nån arbetsgivare ser dig för det du kan.

Förra helgen städade jag undan två högar med jobbansökningar. Det blev en stor papperskasse och en mindre. Den mindre, som ändå omfattade en cirka 30 centimeter hög lunta, bestod av ansökningar som jag aldrig fick svar på från arbetsgivare. Så jävla dåligt, på ren svenska. Vad hände med vanlig hyfs, som sag..?

Tänker på dig!

Svar: Tack! Ja, vanligt hyfs börjar bli sällsynt.
Trollis

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-08-20 19:09:17

Kanske du ska bli volontär eller något liknande i väntan på jobbet!

Svar: Nu har jag ju blivit hundpassare i brist på jobb!
Trollis

Postat av: Johanna

Publicerad 2017-08-20 23:02:34

Det är klart att du ska få göra det, såna som du behövs verkligen! Jag tycker det är så tråkigt när människor sprider såna "sanningar" att det är svårt att få jobb för vissa människor. Det skapar bara oro. Så strunta i dom och kämpa på! Kommer säkert att gå jättebra☺️🙌✨

Svar: Tack! Ja, får fortsätta leta med ljus och lykta efter jobb.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela