trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Gruva?

Publicerad 2016-05-21 18:13:59 i Allmänt,



Nej, jag har inte börjat jobba i någon gruva, bilden är från ett studiebesök jag gjorde häromkvällen med Liberalerna. Vi fick en liten föreläsning och rundvandring på värmeverket. Det var väldigt intressant och spännande. I tanken var jag tillbaka i Israel, där jag också besökt många olika arbetsplatser. Det är så roligt att se sådant som jag aldrig sett förut. En helt ny värld.
 
Vet ni vad Ena energi eldar med mest? Jo, rivningsvirke! Det hade jag ingen aning om. Man har ett högt miljötänk och är måna om att vara ett miljövänligt alternativ.
 
På tal om jobb, så har jag varit på möte angående min sysselsättning framöver. Jag har under ganska många år arbetet med vårdplanering och har genom detta inte varit "ute" och arbetat som sjuksköterska. Det har fungerat bra för mina onda leder, men det jobbet är inte längre aktuellt. 
Jag hade själv ett förslag på sysselsättning, men i dagsläget fanns inget behov av detta. Så det som återstår är att gå ut på fältet igen.
 
Nu har jag ju värre än värst ont i lederna och jag tvivlar på att jag klarar av arbetsuppgifterna. I början ska jag gå med någon annan, men jag vet inte ...
Jag känner mig själv och vet att jag vill ta tag i saker och inte är intresserad av att stå med händerna på ryggen och låta någon annan utföra jobbet.
 
Jag har arbetat som sjuksköterska sen 1980 och har gått en rad utbildningar på universitet, högskola och andra ställen efter det. 
Nu har sjukdomar drastiskt förändrat mina förutsättningar och det känns bakvänt att så att säga gå bakåt. Ska det inte finnas något att göra för mig, som inte frestar på mina leder och som min cytohjärna klarar att hantera?
 
Jag ska ta en ordentlig diskussion med onkologläkaren på torsdag och med försäkringskassan. Min största skräck är förstås att stå utan inkomst. Då blir det tält i skogen och blåbär till frukost, lunch och middag. 
 
Jag har några år kvar tills jag får ta ut pension och de här bekymren har jag aldrig kunnat föreställa mig. Det är inte svårt att känna sig värdelös!
 
 

Kommentarer

Postat av: Znogge

Publicerad 2016-05-21 18:22:34

Jag tycker det är skandal om det inte finns någon vettig arbetsuppgift för dig. Du har en gedigen arbetslivserfarenhet vilket vore tacksamt att utnyttja.

Svar: Ja, jag tycker också att det är konstigt. Det är lite som att slå på en som redan ligger.
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2016-05-24 20:34:39

För jäkligt att det ska vara så här, men jag vet ju hur det var för mig själv - även om jag inte delar historia med dig. Det är så otroligt tufft och oroande att inte veta om det kommer pengar och om de ska räcka eller om nån tar dem ifrån dig för att du inte har gjort det du borde - eller råkat göra fel. Men att ge sig på en människa med en cancersjukdom är bara... ursäkta kraftuttrycket jävligt lågt.
Önskar jag kunde trolla, Trollis!

Svar: Ja, lite trollkonster nu skulle inte alls vara dumt!
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela