trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Mest en helgrapport

Publicerad 2016-12-13 14:12:05 i Allmänt,

Det blev en intensiv helg, med mycket bilkörande i snöyran. Vår konsert i Gottsunda gick väldigt bra. Ibland är det roligt att uppträda med enbart Uppsalakören. När vi är tillsammans med Stockholmskören är vi ju flera tusen personer.
 
I lördags eftermiddag var jag på glöggkalas hos barnbarnen. Ja inte bara jag, det kryllade av små tomtenissar. Alla barn var söta, men mina barnbarn var förstås sötast! :)
 
Igår besökte jag ödemmottagningen på Akademiska sjukhuset. Det dyra bandaget, som jag fick betala själv i början av sommaren, har aldrig känts riktigt bra. Nu träffade jag en jättebra sjukgymnast, som tyckte att jag skulle ha ett helt annat bandage. Som inte kostar på långa vägar lika mycket, eftersom den här mottagning har avtal gällande hjälpmedel. Det hade tydligen inte sjukgymnasten på min vårdcentral.
Hur ska man veta sånt som patient? Kan tycka att onkologen borde informerat om detta.
 
Idag har facket förhandling med arbetsgivaren gällande min uppsägning. Jag hoppas få besked under morgondagen, vad de kom fram till. Både jag och facket underkänner den rehabutredning, som arbetsgivaren påstår sig ha gjort.
 
Själv skrev jag ett öppet brev till socialförsäkringsministern i fredags, angående Försäkringskassans långa handläggningstider. Jag skickade det även till några tidningar. 
 
Nedan följer en kopia av brevet:
 

Öppet brev till Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll 9/12 2016

 

Hej Annika!

 

Jag har lite funderingar som jag vill dela med dig, hoppas att du har möjlighet att läsa och komma med svar på mina frågor.

 

För ett år och fem månaders sedan, slogs mitt liv i spillror. Efter att ha arbetat i vården i fyrtio år blev jag själv patient. I mitt ena bröst upptäcktes fem cancertumörer, i armhålan hade jag åtta stycken.

Bröstet inklusive alla tumörer opererades bort och sedan följde en oerhört tung tid med cellgiftsbehandling och strålning.

 

När all behandling var avklarad, trodde jag att en återgång till ett normalt liv närmade sig. Det blev inte så. Jag sattes in på en behandling, som ska pågå i tio år. Den behandlingen har många biverkningar. Jag kan nämna trötthet, depression och diarré. Men den värsta biverkningen i mitt fall är påverkan på min ledsjukdom.

Den sjukdomen har jag haft i många år och försämringen innebär ständig värk i nästan samtliga leder och nedsatt funktion i händerna. Jag har också fått ett så kallat lymfödem i vänster arm och hand, vilket är en kronisk biverkning efter operationen.

 

Jag trodde ändå att en återgång till mitt gamla arbete som vårdplaneringssjuksköterska inom kommunen var möjlig, men när jag kontaktade arbetsgivaren i våras visade det sig att min gamla tjänst inte fanns kvar. Man hade gjort en stor omorganisation.

Mina gamla arbetsuppgifter skulle jag ha klarat, trots värken och funktionsnedsättningen i händerna. Därför blev jag naturligtvis chockad när jag fick veta att den möjligheten inte längre fanns.

 

Så följde en lång och orolig tid som fortfarande pågår. Min arbetsgivare har inget annat arbete att erbjuda mig och har därför varslat mig om uppsägning.

 

Många har uppmanat mig att ansöka om sjukersättning (sjukpension), ”det måste du få”, säger man. Sagt och gjort. Jag skickade in en ansökan till Försäkringskassan. Fick tillbaka ett avslag. Då skickade jag in en begäran om omprövning och fick tillbaka att handläggningstiden är tjugofem (25) veckor!

 

Annika Strandhäll, är det rimligt att handläggningstiden är så lång? Är det rimligt att vi med svåra sjukdomar ska gå i ovisshet under så lång tid? Vad beror det på att handläggningstiden är så lång?

 

Vad har du för råd till mig, Annika? Jag vet inte hur jag ska kunna hitta ett nytt arbete. På arbetsmarknaden konkurrerar jag med unga och friska människor.

 

Så snälla Annika, förklara för mig vad jag ska göra!

 

 

Med vänliga hälsningar

 

Inger Bertilsdotter

 

 

Kommentarer

Postat av: Znogge

Publicerad 2016-12-13 19:41:33

Så bra skrivit! Hoppas du får något klokt till svar...

Svar: Tack! Ja jag väntar på svar.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela