trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Skriver av mig lite ilska ...

Publicerad 2017-12-21 11:35:55 i Allmänt,

Försäkringskassan:
Den 7 november 2016 tog Försäkringskassan beslutet att avslå min ansökan om sjukersättning. Jag begärde genast omprövning och får till svar att det är många som begär omprövning nu och att det kommer att ta tid innan mitt ärende blir handlagt.
 
Den 12 mars 2017 får jag besked att beslutet kvarstår. Då skickar jag in en överklagan. Den 11 april 2017 får jag svar att min överklagan gått vidare till Förvaltningsrätten.
 
Den 19 december 2017 mailar jag till Förvaltningsrätten för att höra hur det går med mitt ärende. Får till svar att de har många ärenden som ligger före och att de just nu arbetar med ärenden som inkom under hösten 2016! Det kommer att ta lång tid innan jag får svar.
 
A-kassan:
När jag fick mitt avgångsvederlag tog A-kassan beslutet att jag tidigast får ersättning från mars 2018. Den 19 december 2017 mailade jag till A-kassan och frågade vilken ersättning som kommer att bli aktuell och när jag ska skicka in första ansökningen.
Får till svar att jag kan få ersättning från vecka 9 2018 och att jag får reda på ersättningsnivån när de fått in ansökan efter vecka 9.
 
Jag påtalar att jag behöver veta ersättningens omfattning så snart som möjligt för att kunna göra en planering. Tänker mig att det kan bli aktuellt att sälja bil och/eller bostad. På det får jag inget svar.
 
Pensionsmyndigheten:
I april 2017 bad jag myndigheten att göra en prognos för mig.
Om jag tar ut pension från januari 2018 blir bruttoersättningen 12 000 kr.
När jag blir 65 år kommer bruttoersättningen bli 11 700 kr.
 
Jag blir så trött! Jag har jobbat och betalat skatt hela mitt vuxna liv. Jag fick cancer, en mycket omfattande och aggressiv sådan, och blir på grund av sjukdomen uppsagd från mitt arbete.
Nu får jag kämpa för varenda krona!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2017-12-21 13:26:23

Fick detta svar från A-kassan idag:

Maximal dagpenning är 910 kronor vilket motsvarar 80 % av en lön på 25 025 kronor per månad. Har du haft en genomsnittlig månadsinkomst (beräknat på tolv månader) som är överstiger 25 025 kronor kommer du alltså att få det beloppet.

910 kronor per dag gäller de första 100 ersättningsdagarna därefter är högsta dagpenningen 760 kronor. Ersättning betalas ut för fem dagar per vecka till den som är helt arbetslös. Perioden inleds med 7 karensdagar.

Hoppas att det besvarar dina frågor, om inte, hör av dig igen.

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-12-21 13:43:16

För jävligt och känns igen. Jag minns vid ett tillfälle att de inte ens till min handläggare på AF kunde säga OM jag skulle få a-kassa eller inte efter ett visst datum - de fick inte lämna ut besked i förväg. Just då var det av vikt att veta vilka åtgärder AF skulle sätta in för mig. Jag hade "tur" och fick a-kassa och slapp därmed låtsasjobb.
Har du någon inkomstförsäkring via facket? Kolla det! Den kan fylla ut lite.
Jag levde på 9 900kr/månaden under flera år (mindre än en tredjedel av den lön som togs ifrån mig utan någon som helst grund). Det var a-kassan då. Nu när jag får lön varje månad känner jag mig som Joakim von Anka.
Tänker på dig och önskar SÅ att jag kunde göra något för dig! Jag förstår nämligen till en viss del hur du har det och hur det känns - för jävligt, som jag skrev i början.
KRAM!

Svar: Ska kolla med facket. Hade ju försäkring som gav mig några kronor under sjukskrivningen, kanske det går att få ut lite nu med. Tack för tips! Kram
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela