trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Väderönskning

Publicerad 2016-05-13 15:39:09 i Allmänt,

Idag har jag varit på gymmet. Vissa dagar funkar det, andra dagar protesterar lederna kraftigt mot den tilltänkta träningen.
Jag har kommit på att lederna reagerar negativt på både värme och väderomslag, förutom anticancermedicinen. Så för första gången i mitt liv önskar jag mig en sommar som inte är överdrivet varm, med jämn temperatur och inga hastiga väderomslag.
 
Jag har läst att vissa länder, av rent krigiska orsaker, sägs påverka väderleken. Om det nu är Putin eller Obama man ska snacka med när det gäller detta låter jag vara osagt. Men om någon träffar på dessa herrar, kan ni väl framföra mina önskemål gällande vädret i Sverige?
 
Jag sväller ganska mycket i vänster arm och hand, förmodligen beroende på att de rensade armhålan på lymfkörtlar. I den mån det går försöker jag vifta med armen, har nedsatt rörlighet, och knyta och sträcka på fingrarna, trots att det gör mycket ont. För att få bättre flöde i armen.
Jag gör det även när jag är utomhus, någon kanske tror att det är en slags dans jag håller på med eller varför inte en demonstration. För kvinnans frigörelse, 30 år för sent visserligen. Men ändå ...
 
Sannolikt kommer jag få en ödemstrumpa för armen vid läkarbesöket. Ska också fråga om en cortisonkur kan vara aktuell, samt om anticancertabletterna verkligen är helt livsviktiga. På den sista frågan vet jag vad jag kommer att få för svar, jag hade så många och så aggressiva tumörer att de förmodligen anser att tabletterna är helt nödvändiga.
 
Att snart gå tillbaka till något slags arbete känns i dagsläget inte så sannolikt. Dels på grund av värken och tröttheten som värken för med sig, men så undrar jag också om min hjärna kan fungera i ett nytt sammanhang, jag kommer ju inte att få gå tillbaka till mitt gamla jobb. Jag menar, jag måste prestera något på arbetet, kan inte bara gå där och vifta med armen.
 
Att inte få finnas i ett socialt sammanhang känns förfärligt. Man känner sig utstött ur hela samhället. Därför ska jag försöka engagera mig lite politiskt. Jag tänker mig inte prestera något, utan bara få finnas med och kanske få framföra en och annan tanke. 
Jag tror att det är bra för politiken att ha helt vanliga människor med. Människor som inte är proffstyckare. Imorgon är första mötet som jag ska gå på. Hoppas att det inte blir det sista!
 
 

Kommentarer

Postat av: Nonna

Publicerad 2016-05-13 15:58:48

Bra att/om du hittar ngt du känner för att engagera dig i. De politiskt skolade känns ibland så långt från verkligheten så det blir utmärkt med en vanlig människa som arbetat o har erfarenhet, både av att vara frisk o svårt sjuk. Jobbet får du väl se hur det blir med, du måste väl få vara sjukskriven tills dess att du fungerar. Annars kan du be att få börja på FK för där anses man ju alltid frisk. Hoppas du får hjälp med armen det finns ju sjg som är utbildade för just detta. Kram hoppas du får en dräglig pingst. 🌻

Svar: Pingsten var jättebra, men tröttheten kommer efteråt.
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2016-05-15 20:35:51

Att inte ingå i nåt socialt sammanhang är bland det mest plågsamma "straff" jag har fått. Mina tumörer var godartade och opererades bort i december 2012. Jag är så tacksam för att jag är frisk och nu också har fått jobb.

Men jag känner igen delar av det du skriver om och minns hur tungt det var. Jag hoppas att du slipper ha så ont och besvärligt. Slipper en sånt blir ju humöret bättre och en orkar göra saker som fyller på energin och gör en glad.

Var rädd om dig och tala nu om ALLT för doktorn!

Svar: Ja, jag ska berätta för doktorn. Hoppas jag kommer ihåg allt, minnet är ju inte det bästa.
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2016-05-17 17:47:19

Skriva ner på en lapp???
Hoppas det går bra och att du får hjälp!

Svar: Ja lappar används flitigt numer.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela