trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Hjärnsläpp

Publicerad 2016-05-17 17:26:07 i Allmänt,



Hjärnsläpp står det i rubriken. Det var precis det jag fick igårkväll. Under sångövningarna. Jag har haft några aktiva dagar och vet ju att tröttheten alltid kommer efteråt. Men jag hade tänkt mig att den skulle komma idag, när jag inte hade några aktiviteter inplanerade.
Så cytohjärnan var i sitt esse igår. Eller rättare sagt, det kändes som om jag lämnat hjärnan hemma. Tre år tar det för en hjärna att återhämta sig efter cytostatikabehandling, Jisses, jag kommer få många hjärnsläpp till.
 
Där stod jag alltså i körsalen och försökte förstå vad körfröken Caroline af Ugglas menade. Det var synkoper, raka toner, stämmor, verser och refränger i en enda röra. För mig alltså, som inte hängde med alls. 
Det är snart dags för vår konsert på Dalhalla och repetitionerna känns intensiva. Caroline har ju också en energi som inte är av denna världen. 
Nåja, vi är 1500 sångare och jag tänker inte ställa mig i närheten av någon mikrofon.
 
Vill du gå på konserten den 4 juni? Säg till mig i så fall. Genom kören köper jag billigare biljetter, de kostar 290 kr styck. 
Allt överskott går förstås till välgörenhet. Förra årets konsert gav 300 000 kr till BRIS. Vi vill få ihop ännu mer pengar i år.
 
I lördags var jag på ett politiskt möte. Det kändes jättebra att finnas i ett sammanhang igen. För som sjuk blir man så isolerad. 
Är man lite till åren och har svåra sjukdomar, så känns det som om man alltid är till besvär. Man räknas liksom inte längre i samhället. Man är ett ärende och ett problem både för sjukvården, försäkringskassan och arbetsgivaren.
 
Begreppet ättestupa tvistas det om, ingen vet säkert om det har funnits någon sådan, men ibland känns det som om det alternativet är det som står till buds för oss som är sjuka.
 
Några som dock inte önskar se mig rulla ut för ättestupan, är barnen på bilden ovan. Hoppas jag i alla fall! De fick besök av sin farmor i söndags och farmor njöt av varje sekund.
Ibland, ganska ofta, funderar jag över meningen med livet och jag kommer alltid fram till att mina barn och barnbarn är meningen med mitt liv. Att sen en radda sjukdomar skulle drabba mig, är förstås skit, men det är inget jag kan göra något åt.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tofflan

Publicerad 2016-05-19 20:31:25

Jag vill inte heller se dig i nån ättestupa, jag vill ju träffa dig nån gång framöver när tid och tillfälle ges.

Var rädd om dig, farmor behövs! Och sjung vackert.

Svar: Jag hoppas jag slipper ättestupan, men man vet ju aldrig 😱😝
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela