trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Boktips

Publicerad 2016-05-25 18:35:51 i Allmänt,



Jag lånade den här boken för ett tag sedan och sträckläste den. Marie beskriver sin barndom, uppväxt och karriär väldigt öppet och enkelt. Hon hymlar inte med någonting.
Hon beskriver också hur allting förändrades, den där dagen när hon föll ihop i badrummet och man kunde konstatera att hon drabbats av en hjärntumör.
 
I boken får man träffa människan Marie, med alla sorger och glädjeämnen som vem som helst kan känna igen sig i. Jag har fått en helt annan bild av henne efter att ha läst boken.
 
Att komma tillbaka som artist verkar ha varit ett av hennes absolut största mål under sjukdomen och jag förstår att hon nu, när hon inte längre kan uppträda, känner en enorm besvikelse. Via sitt yrke får man en identitet som är en oerhört viktig del av ens personlighet och när möjligheten att utföra sitt arbete försvinner, utsätts både kropp och själ för en enorm påfrestning.
 
I all sin sårbarhet är hon en helt vanlig människa, med en sjukdom som både bildligt och bokstavligt slagit undan benen för henne.
 
Själv är jag just nu väldigt orolig för framtiden. Min ledvärk blir bara värre och värre. Tröttheten är också jobbig. Imorgon får jag träffa onkologläkaren och ska diskutera problemen med henne. 
Funderar mycket över jobbsituationen. Att jobba praktiskt ute som sjuksköterska känns idag avlägset. 
 
Men jag är mycket glad över att jag engagerat mig politiskt. Det är som sagt det där med identiteten. Man vill vara någon och uträtta något. Det är förödande för psyket att bara vara en sjuk människa, eftersom vårt samhälle är så prestationsinriktat. 
 
Imorgon är det tre år sedan mitt liv förändrades på bästa tänkbara sätt. Jag blev farmor! Det är något som jag är tacksam och glad över varje dag!
 
 

Kommentarer

Postat av: Znogge

Publicerad 2016-05-25 19:04:10

Tack för tipset. Den måste jag göra en anteckning om. Så härligt det låter med barnbarn! Vi har ännu inga men självklart så hoppas man. Hoppas det går bra i morgon.

Svar: Ja barnbarnen har verkligen tillfört glädje i mitt liv.
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2016-05-28 18:12:19

Mamma fick Marie-boken i julklapp, så jag ska nog låna den vid tillfälle. Men det har varit svårt för mig att läsa... djupa böcker ett tag. Nu när tillvaron har ljusnat för mig hoppas jag innerligt att den gör det även för dig!!

Svar: Det var dock ingen djup bok, utan Marie redogör enkelt för sitt liv och öde. Mycket läsvärd.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela