trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Egoismen

Publicerad 2016-12-21 17:34:00 i Allmänt,

Tänker tillbaka och tänker att det var ungefär för två år sedan som eländet började. Ja, eländet med sjukdomar alltså. 
På hösten 2014 skulle jag åka på en ny resa till Israel. Eftersom jag hade så ont i mina leder, fick jag ta en cortisondunderkur före resan. Kuren hade god effekt. Den som tagit stora doser cortison, vet att en effekt är att man blir lite uppvarvad. Det kan vara ett bra tillstånd, när man är ute på en äventyrlig resa.
 
Dock övergick mitt tillstånd till det gamla vanliga efter några veckor. Ledvärken och tröttheten tilltog. Fram på vårkanten var jag helt slut. Hade så ont och var så trött.
 
Några månader senare upptäckte jag den förbenade knölen i bröstet. Som inte hade visats sig på mammografin mindre än ett halvår tidigare. 
Så var karusellen igång. Och jag måste säga att den karusellen snurrar fortfarande.
 
I lördags var det ett reportage i lokaltidningen om min sjukdom och om kampen mot försäkringskassan. Tyvärr är vi många, många som fajtas med nämnda kassa nu. Avslag görs på löpande band, på ansökningar om sjukpenning, sjukersättning och personlig assistans.
Detta gör att omprövningstiden för avslag är hutlöst lång. 25 veckor får man vara beredd på. Hur kan en myndighet få sköta sitt uppdrag så erbarmligt dåligt? Hur kan det vara så att sjuka och handikappade ska trampas ner och missgynnas så till den milda grad i vårt samhälle?
 
En gång i tiden var ordet solidaritet ett honnörsord. Det var på det ordet vårt samhälle var byggt. Idag finns inte det ordet längre. Idag är egoism istället det ord vårt samhälle bygger på. 
 
Jag tänker ofta på mina föräldrar. Båda var samhällsengagerade människor. Kommer vi någon gång mötas, uppe bland molnen, kommer de inte tro sina öron när jag berättar om vad som hänt i vår värld, i vårt samhälle och med mig. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tofflan

Publicerad 2016-12-21 20:51:41

När jag var i tufft läge var nog det värsta att så många s k vänner vände mig ryggen OCKSÅ. Jag var väl inte tillräckligt intressant eftersom jag hade det dåligt ställt.

Vid min sjukskrivning, som jag nyss avslutat, har ersättningen funkat bra och inte blivit ifrågasatt. Det slår mig hur oerhört... godtyckligt människor bedöms. (Det gör en även som arbetssökande, för övrigt. Det förutsätts att en vill lura samhället på ersättning som en faktiskt har varit med och betalat på/till under många år.)

Jag hoppas, hoppas att det vänder för dig och att folk och ffa förtroendevalda för upp ögonen för hur det ser ut. Så här kan vi inte ha det!!!

Du är tuff som kämpar! Var rädd om dig.

Svar: Fast ibland tvivlar jag. Tycker att motgångarna är för många.
Trollis

Postat av: Mia

Publicerad 2016-12-29 18:54:22

Jag funderar också vart ordet och begreppet "solidaritet" tagit vägen. I vårt rika land borde vi ha råd med solidaritet oss emellan. Istället upplever jag, precis som du, att egoismen ökar, var och en roffar åt sig vad den kan. Klyftorna ökar... Tråkigt...

Till sist... önskar dig ett fint 2017!

Svar: Ja det är en trist utveckling. Önskar ett gott år till dig!
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2017-01-02 17:25:38

Trollis, jag har kämpat inte bara genom De Sju Svåra Åren utan ytterligare tre och en dag vände det. Då hade jag stått redo att hoppa framför tåget jag vet inte hur många gånger. Ingen brydde sig, nästan, definitivt inte "samhället".
Jag håller min vänstertumme för dig och är det nåt jag kan göra för dig - rent praktiskt - så säg till. Jag finns här, även IRL.

Önskar dig ett gott nytt år, med betoning på gott!

Svar: Tack tack! Kram!
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela