trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Återvändsgränden

Publicerad 2016-04-15 11:56:24 i Allmänt,

Har inte haft ork och kraft att uppdatera bloggen på länge nu. Känt mig så oerhört trött och kraftlös. Ledvärken tar enormt mycket på krafterna, så det finns ingen energi kvar till något annat. 
När jag läser vad andra cancersjuka skriver om perioden efter avslutad behandling, så förstår jag att det här är vanliga reaktioner. Trötthet och depression. Sen gjorde beskedet att jag inte skulle få gå tillbaka till ordinarie jobb, att jag hamnade i någon slags återvändsgränd, som det är påtagligt svårt att ta sig ur.
 
Tittade nyss på ett TV-program där min sångfröken Caroline af Ugglas medverkade. De pratade bland annat om psykisk ohälsa och Caroline talade om vikten av sömn och motion vid sämre mående. Och naturligtvis sång!
Kören, gymmet, promenader, cykelturer och vila är vad jag ägnar mig mest åt. 
Ibland känns det väldigt enahanda och tråkigt. Eller rätt ofta förresten. Jag kan tycka att jag oförtjänt har drabbats av mycket olycka de senaste åren. Men tyvärr, det finns ingen rättvisa i livet. Man får inte alltid det man förtjänar. Ofta får man något mycket värre.
 
En läkare från onkologen ringde mig alldeles nyss. Han hade blivit ifrågasatt av Försäkringskassan. De undrade varför han sjukskrivit mig helt till slutet av maj. 
Det känns väldigt tärande att Försäkringskassan ska ifrågasätta hälsan hos oss med cancersjukdom. Vi har ju bara en önskan. Att vi ska bli friska och kunna återgå till ett normalt liv igen! 
 
Jag kollar platsannonser varje dag, men jösses, jag känner mina begränsningar. Inte någonstans efterfrågas en cancersjuk kvinna med svår artros och diabetes, som närmar sig pensionsåldern. 
 
Nåväl, idag ska jag göra något som jag kommer att bli oerhört glad av. Jag ska åka till barnbarnen på eftermiddagen och bada i badhus med dem. Det kommer att ge mig energi och lite livsglädje åter.
Så jag hankar mig fram, en dag i taget.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Tofflan

Publicerad 2016-04-15 13:50:45

Men snälla nån! Hur kan försäkringskassan göra så??? Hoppas att det var nån tillfällig blunder eller nitisk handläggare.

Står du helt utan jobb nu eller hur ligger landet? Det kan vara svårt att svara på helt öppet, du kanske inte vill. Släng iväg ett mejl när och om du orkar.

Det är flera som är i liknande läge som du är och jag förvånas över att arbetsgivares syn på arbetstagare är att de är som schackpjäser...

Hoppas du får mysigt och massor av gos med barnbarnen!

Kram o ha en go helg!

Svar: Min anställning har jag kvar och facket ska förhoppningsvis hjälpa mig lite. Jag är mycket orolig för att F-kassan ska göra en annan bedömning och inte godta läkarens. Vore en mardröm om jag skulle tvingas ta något av de förslag som erbjudits mig från arbetsgivaren. Vet att jag inte skulle klara det.
Trollis

Postat av: znogge

Publicerad 2016-04-15 21:13:05

Typiskt försäkringskassan! Kan mer och vet bättre än läkarna. Blir man arg eller blir man arg?

Hoppas myset med barnbarnen hjälper upp!

Kram

Svar: Ja det var mysigt att träffa barnbarnen. Kan bara hoppas att F-kassan inte gör en annan bedömning än läkaren, när de får in hans svar.
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2016-04-17 20:21:44

Förr i tiden gjorde F-kassan även hembesök - gärna oannonserade. Då fick de se att folk inte "lurades" utan verkligen var sjuka. Idag verkar de mest rädda att ha dialog med den det berör. Att dessutom ifrågasätta ett läkarutlåtande tycker jag är märkligt. Alla patienter som har drabbats av det du har är inte standardexempel och blir 100% friska efter en viss bestämd tid.
Hoppas det ordnar sig!!!

Svar: Ja man kan nog inte gå efter något slags mönster när det gäller svåra sjukdomar. Det drabbar individuellt. Bedömningen borde också vara individuell.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela