trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Det onda

Publicerad 2015-09-21 10:29:19 i Allmänt,

Jag visste inte att ont kunde göra så ont. Att jag skulle få många biverkningar, har jag blivit informerad om. Jag får tung cytostatika och då följer biverkningarna med. 
Men ändå. Jag hade inte förstått fullt ut. Att jag skulle drabbas av illamående, diarré, aptitlöshet, håravfall och trötthet var jag på det klara med. Men den här smärtan har tagit mig med storm.
 
Har ohyggligt ont i benen och fötterna. Fotsulorna och tungan känns som öppna sår. Har kraftig svampinfektion i munnen. Det gör ont i hårbotten och under naglarna. Till och med ont under ögonbrynen.
Dygnets höjdpunkter är var sjätte timme, när jag tar värktabletterna. Inte för att de hjälper jättebra, men de kapar topparna och gör mig lite vimsig i huvudet.
 
Jag tänker dock att medicin som har så satans mycket biverkningar, måste ha lika mycket verkningar. Det måste vara balans!
 
Igår var jag till Stockholm och firade yngste sonens födelsedag. För 28 år sedan, så här dags, låg jag på operationsbordet och en stor kille plockades ur min mage. 
Han blev, precis som jag, scout i unga år och har varit scoutrörelsen trogen sedan dess. Inom scouting är det så självklart att man hjälps åt och att alla har samma värde. Tänk om sådana värderingar kunde dominera istället för det egoistiska tänk, som många ägnar sig åt idag.
 
Com Hem har fortfarande inte åtgärdat felet i huset, så TV är jag fortfarande utan. Det är trist när man är trött och orkeslös. Att titta på TV vore en bra avkoppling. 
Så radio är en lösning. Tyvärr har jag radioskugga i hela lägenheten, radion fungerar endast på balkongen! Än så länge går det bra att ha balkongdörren öppen, men snart blir det för kallt.
 
Ibland lyssnar jag på radio via datorn, men jag har inte obegränsad surf och ofta tappas ljudet bort. 
 
Så. Tålamodet sätts på prov minsann!
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Susanne Bergstedt

Publicerad 2015-09-21 10:37:43

Usch jag känner rysningar när jag läser hur du beskriver dina biverkningar. Jag tror inte någon kan riktigt förstå smärta förrän man själv känt den. Så nej detta förstår jag inte fullt ut, bara att du verkar ha ett helvete att slåss mot just nu.Kosta på dig bättre bredband på datorn så kan du titta på filmer och serier där. TV4play har jag själv just gått med i. Kramar <3

Svar: Nej ingen förstår riktigt som inte varit med om det. Har ju mött oerhört många cancerpatienter i jobbet, men nu först begriper jag.
Trollis

Postat av: znogge

Publicerad 2015-09-21 10:50:27

Snudd på nästan outhärdliga biverkningar förstår jag men jag gillar din tanke att det måste innebära mycket verkningar också. Hur ofta ska du få cytostatika? Hinner det kanske bli lite mindre smärtsamma dagar emellan...

Kram

Svar: Var tredje vecka får jag cytostatika. Man hinner precis återhämta sig när det är dags igen ...
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2015-09-25 22:26:52

Men kära vännen så du har det! Önskar jag kunde lindra och glädja dig på nåt sätt, men jag kan inte komma på nåt.

Fast jag kan berätta att jag trivs SÅÅ bra på mitt nya jobb som jag började på i torsdags. Tur att det är helg nu så jag får vila skallen...

Var rädd om dig!!!

Svar: Vad roligt att du trivs på jobbet! Jag behöver glada nyheter!
Trollis

Postat av: Ullis

Publicerad 2015-09-28 19:15:50

Hoppas du mår bättre nu. Det är tufft men det går, det vet jag. Styrkekramar till dig.

Svar: Tack, ja nu har det lättat.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela