trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

En fallande dam

Publicerad 2015-10-29 15:39:50 i Allmänt,

Nu ska jag skriva lite om gårdagen. Dock är det lite svårt att skriva, för jag har ont i ena handleden. Varför jag har det ska jag snart återkomma till.
 
Igår var det dags för en ny omgång med cellgifterna. Eftersom jag åker sjukresebussen till Uppsala och den inte går så ofta, så går det åt en hel dag för ett par timmars behandling. Igår följde väninnan Lena med mig och gjorde mig sällskap.
 
Jag hade varit lite ängslig för den här behandlingen. Vet inte varför, men det kan vara det att jag är orolig för att jag ska få kraftiga biverkningar igen. Fast även den här gången fick jag en något lägre dos än första gången, för att minska nivån på biverkningarna.
 
Nu är hälften av cellgiftsbehandlingarna avklarade. De tre återstående gångerna blir det andra typer av cellgifter, som även de har svåra biverkningar. Fick en lång lista med mig hem med allt jag kan känna av efter den kuren. Jag tycker att det är jobbigt och obehagligt med alla biverkningar. Minns hur jag efter första behandlingen fick bland annat diarré och otroliga kramper i magen. 
Jag satt på toaletten och bad. Jag bad till Gud, Allah, Jesus, mina döda föräldrar och alla döda katter och hundar jag haft. Jag bad om lindring och hjälp. Kanske blev jag bönhörd, för jag fick ju en lägre dos nästa gång.
 
Jag har börjat se framåt nu, tänka på vad som ska hända efter alla behandlingar. Om allt går som det ska är jag färdigbehandlad i slutet av februari. Jag hoppas att jag kan börja arbeta så smått framåt vårkanten.
 
Nu till min onda handled ...
Jag gick till torget idag för att köpa en gravdekoration och efter det gick jag till en liten affär med utländska matvaror för att köpa olivolja. Tack och lov köpte jag olja i en plastflaska. För när jag gick därifrån en bit upp på trottoaren så ramlade jag pladask! Jag vet inte vad som hände, jag svimmade inte, det svartnade inte för ögonen och det var inget jag snubblade på.
Det var bara som om benen drogs undan. I fallet försökte jag naturligtvis skydda min nyinköpta gravdekoration. Olivoljan var ju i pastflaska så den var det ingen fara med. Jag ramlade på nåt sätt handlöst och tog emot mig med bröstkorgen och ena handleden. Som nu gör ont. Det är ingen fraktur, men en ordentlig stukning är det säkert. Jag kan röra på handleden åt alla håll, men det gör som sagt ont.
Så onödigt, jag har väl nog med krämpor ändå! 
 
 

Kommentarer

Postat av: sven-göran ross

Publicerad 2015-10-29 18:46:06

Tycker om att läsa om din "resa" och önskar dig allt gott. Vi har nog olika åsikter men respekterar dig och hoppas du respekterar mig.
Ser mig som en humanist med empatisk förmåga, det är den jag vill vara.
Jag med har haft ett konstigt fall som du beskriver, det var hemma när jag skulle släcka en lampa som står på översta hyllan på min bokhylla. När jag sträckte mig efter knappen så föll jag handlöst och slog mig lite här och där. Misstänker att jag drabbades av en Tia. Finns ingen annan förklaring.
Följer dig här på facebook och vill ge dig all min beundran, styrka och respekt.
Kram
Sven-G

Svar: Ja det är klart att man måste få tycka olika. Jag har ändrat mitt tänk väldigt mycket sen jag blev sjuk. Blivit riktigt blödig och vill hjälpa alla. Speciellt om det finns barn i bilden.
Otäckt med såna där fall där man inte vet orsaken. Oundvikligt att man funderar på om det är hjärnan som spelar ett spratt. Om något hänt i hjärnan.
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2015-10-29 19:33:56

Meh! Sicken jädra otur med handleden. Jaa, handledsfrakturer är ju de vanligaste frakturerna, men vilken tur i otur att du inte bröt dig.

Hoppas du inte får så vidriga biverkningar. Jag tänker på dig (alltid något!..)!

Svar: Tänk så snällt det är av alla nätvänner att tänka på mig! Uppskattar det jättemycket.
Trollis

Postat av: Znogge

Publicerad 2015-11-01 12:02:20

Vilken maximal otur! Hoppas biverkningarna blir av snällare slaget denna gång...

Kram

Svar: Nja, det blev rätt eländigt ....
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela