trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Tankar

Publicerad 2015-07-31 13:55:20 i Allmänt,

När man får ett cancerbesked, så är det oundvikligt att det väcker enormt mycket frågor och tankar. För min del är det mest praktiska frågor. Jag frågar inte varför? Varför just jag? Är det ett straff? Kommer jag att överleva? Nej, inget sånt.
 
 
Jag tänker på ett personlighetstest vi gjorde på jobbet för ett tag sedan. Det visade bland annat att jag är intresserad av fakta och information. Det stämmer även i detta fall.
 
Min behandlingstid kommer att sträcka sig över ett halvår. En lång period kommer jag att behöva åka till och från Uppsala varje dag för strålbehandling. Jag funderar över hur jag ska orka med det. Kommer jag att köra själv eller tar jag sjukresebussen? Funkar det med Kezzis dagistider? 
Hur blir ekonomin under denna period? Redan nu tycker jag att det är ansträngt att vara ensamförsörjare. 
 
En annan sak som jag funderar mycket på, är varför det inte visade att jag hade en tumör på mammografin i januari i år. Jag ställde den frågan på ett bröstcancerforum och svaren som jag fått har faktiskt chockerat mig. Massor med kvinnor har svarat att de precis som jag, själva upptäckte en tumör i bröstet en kort tid efter mammografin. 
 
Mammografi känns i och med det som en falsk trygghet. Jag kan bara uppmana alla kvinnor att själva undersöka brösten regelbundet och att inte förlita sig på mammografisvaret.
 
 

Kommentarer

Postat av: Znogge

Publicerad 2015-07-31 15:28:50

Jag tycker det är bekymmersamt att man inte såg tumören då. Där jag gör min mammografi står i informationen att de genom undersökningen kan upptäcka tumörer som bara är någon millimeter och långt innan kvinnan känner den. Nu inser jag att det kan man inte slå sig till ro med...


Svar: Nej man kan inte lita till 100 % på mammografin. Det har jag förstått nu.
Trollis

Postat av: Nonna

Publicerad 2015-07-31 16:05:31

Endera är den snabbväxande eller så har man inte granskat noggrant o missat eller så syns inte allt! Vet inte vilket som är värst! Att undersöka själv är ju otroligt viktigt och det uppmanas vi ju att göra. Tycker det är svårt. Förstår att du vill ha fakta det skulle jag också vilja. Det är tyvärr inte alltid populärt att fråga för mycket o visa sig intresserad o försöka förstå händelseförloppet i sin sjukdomsbild när det gäller trasiga ryggar. Hoppas innerligt att det är annorlunda då det gäller cancer. Borde finnas en koordinator som man kan bolla frågor med, som har utbildning inom området, måste ju inte alltid vara läkare till allt. Tänker på dig Inger❤

Svar: Tack! Det finns tydliga många anledningar till att tumörer inte visar sig på mammografi.
Trollis

Postat av: Åsa Olsson

Publicerad 2015-07-31 20:49:16

Ja, det är viktigt att känna på sin bröst, jag är dålig på det. Har bestämt mig för att göra det varje gång när jag duschar nu. Kram Åsa 💕

Svar: Bra! Regelbunden klämdag!
Trollis

Postat av: Tofflan

Publicerad 2015-08-02 18:09:51

Om jag kan hjälpa på nåt sätt nån gång, antingen med hundpassning eller skjuts (jag bor i Uppsala) så ställer jag upp. Jag är arbetssökande just nu och har för det mesta tid.

Bara så du vet.

Svar: Tack snälla! Ska tänka på det.
Trollis

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-08-04 13:45:25

Inger, Kezzi är det minsta bekymret, säg bara till om du behöver hämtning, lämning eller promenad för honom så hjälper jag till. Kram till dig /Malin

Svar: Åh, tack snälla Malin!
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela