trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

Hos doktorn

Publicerad 2015-07-30 10:46:21 i Allmänt,

En timme före läkarbesöket åker vi iväg, äldste sonen och jag. Känner mig märkligt lugn och samlad. Inne hos doktorn får jag beskedet som jag redan läst mig till i journalen. "Du har en bröstcancer med spridning till en lymfkörtel", säger han sakligt. "Vi måste operera bort hela bröstet samt ta bort några lymfkörtlar i armhålan. Sen kommer du med allra största sannolikhet behöva både cellgifter och strålning".
 
"Då vill jag bli sjukskriven", säger jag. "Min semester började igår och det här känns verkligen inte som någon semester." Doktorn går iväg för att skriva ett sjukintyg och jag sitter kvar och pratar med cancersköterskan.
 
"Du kommer tappa håret", säger hon och berättar att jag kommer få en rekvistion till en perukmakare. Jag ser framför mig hur jag går med en toppluva på huvudet och tänker att jag kanske inte kommer använda peruken.
Sedan tar hon fram en BH och en liten kudde. Det är en provisorisk protes, som jag kommer att ha första tiden. 
 
"Sen får du en sån här", säger hon och tar fram en siliconklump. "Får jag känna på den?", säger jag. "Så tung den är!". I samma stund som jag fäller den kommentaren, så känner jag att den låter fånig. 
Jag tittar på BH:n som hon stoppar kuddarna i och tänker att det kanske finns enkupade BH:ar eller jag kanske kan sy om mina gamla. För jag tänker likadant här, jag kanske inte kommer att använda den.
 
Jag får en operationstid om tre veckor. Tre veckor! "Första lediga tiden som vi har", säger sköterskan. Hon ger mig remisser för blodprover och EKG och ber mig åka direkt till Akademiska sjukhuset och ta dessa prover.
 
Både sköterskan och doktorn har behandlat mig korrekt och bra. Informationen har varit tydlig och rakt på sak. Vilket jag uppskattar mycket. Dock glömmer jag bort att fråga varför de inte såg detta på den senaste mammografin, i januari i år. Men det är något som jag ska ta upp vid ett senare tillfälle.
Ger mammografin en falsk trygghet? Tror vi att vi är säkra när vi går på undersökningen som vi blir kallade till? Hoppas att jag har ork och kraft att rota lite i det.
 
 

Kommentarer

Postat av: Åsa Olsson

Publicerad 2015-07-30 10:59:22

Det blir en tuff tid för dig Inger. 💕 kram Åsa Olsson

Svar: Ja fy 17! Kram
Trollis

Postat av: Znogge

Publicerad 2015-07-30 11:07:16

Så du var på mammografi i januari och inget syntes då? Har du ork så hade jag nog velat kolla upp det. Annars känns det som om mammografin ger en falsk trygghet.

Kram

Svar: Har förstått nu att mammografi ÄR en falsk trygghet! Kram
Trollis

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-07-30 15:49:56

Så fint Du skriver hoppas att vi kan träffas gärna tillsamman med Lena henne gillar jag skarpt Kramar till Dig Gunsan

Svar: Tack!
Trollis

Postat av: Susanne Bergstedt

Publicerad 2015-08-01 10:25:16

Ja som vanligt ...en massa styrkekramar och en extra för att du är så öppen.

Svar: Tack snälla du!
Trollis

Postat av: Sanna

Publicerad 2015-11-10 01:23:40

Hej!
Vet inte hur man börjar en konversation såhär riktigt. Men jag sökte iaf runt lite på nätet om mammografi och kom in till ditt inlägg här. Ser att det var ett tag sedan och hoppas nu då att du ställt denna fråga om hur säker en mammografi kan vara och att du fått ett svar. Det är nämligen så att min moster var inne i februari i år på mammografi och de såg något misstänk i hennes ena bröst hon fick komma tillbaka vid ett annat tillfälle och göra en ny undersökning men då hittade de ingenting. Under sommaren började hon känna en knöl i bröstet men väntade i hopp om att det skulle försvinna. Nu för ett par veckor sedan var hon på en mammografi igen och mycket riktigt så har hon nu blivit diagnostiserad med bröstcancer. Om mammografin inte är så säker som vi tror kan det vara så att hon har gått runt med cancer i snart ett år?
Kan läkarna på något sätt uppskatta hur länge du gått med cancern innan den blev upptäckt? Har du tagit reda på det eller är det inget de lägger vikt på?

Jag är bara 19 år gammal, men detta är min andra moster som blir sjuk och min mormor gick även bort i cancer. Är ju självklart otrolig rädd att detta ska vara något genetiskt och tänker direkt på min mamma men även mig själv i framtiden. Så försöker ta reda på så mycket som möjligt. Vet inte om det är dumt men vill gardera mig lite, eller iaf försöka.

Vet inte vad jag ska få ut av detta, men är bara en extremt orolig systerdotter/dotter och tjej.

Hoppas att allt löser sig för dig och att denna hemska sjukdom försvinner från jordens yta.
Sorry för lång kommentar.
Kram

Svar: Tack för din kommentar! Det är långt ifrån alla tumörer som syns på mammografin. Uppåt 50% syns inte, så det är jätteviktigt att själv känna på sina bröst. Jag var på mammografi ett halvår innan jag kände knölen själv. En läkare tyckte att det var lite anmärkningsvärt att mammografin var okey, eftersom det visade sig att jag hade fem tumörer i bröstet. Men å andra sidan hade jag en snabbväxande cancer.
Du och din mamma borde väl kunna få testa er, för att se om ni bär på anlag för ärftlig cancer.
Trollis

Postat av: Fia

Publicerad 2015-12-27 16:43:17

En av mina närmaste vänner gjorde en mammografiundersökning för tre år sedan. Tre dagar efter att hon hade fått beskedet att allt såg bra ut kände hon en knöl i ena bröstet. Det visade sig att det var en malign knöl. Hon har genomgått en kämpig behandlingsperiod med operation, cellgifter, tappat hår mm, men nu är hon på andra sidan och friskförklarad igen. Det är ju en tröst att behandlingen har blivit allt bättre och att så många faktiskt blir friska igen. Det är svårt att föreställa sig vilket helvete det är att genomgå behandlingen, men livskraften och livsglädjen och den fantastiska livsvisdomen som hon har tillägnat sig smittar av sig på omgivningen. Kämpa på! Det finns ett ljus längre fram i tunneln!

Svar: Tack!! Ja, ljuset i tunneln får en att orka.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela