trollresan.blogg.se

Bloggen handlar om min resa med ett oväntat resesällskap, min bröstcancer.

En dag på Skansen

Publicerad 2015-07-29 09:20:24 i Allmänt,

På måndagen börjar min semester och en utflykt till Skansen står på programmet. Det är sönerna, svärdöttrarna och älskade lilla barnbarnet Bror som är med på äventyret. Vi tittar på grisar och klappar getter. Vi ser vargar och berguvar. Vädret är rätt hyfsat, men regnet hänger i luften.
 
Jag tror det var vid björnarna som det hände. Min telefon ringde. Det var från Bröstmottagningen. I samma stund öppnar sig himlen och regnet vräkte ner. "Du får komma och träffa doktorn imorgon klockan ett", säger rösten i telefonen.
Imorgon, tänker jag. Redan. Varför ringer de nu? Jag är ju på Skansen. Orationella tankar virvlar runt i hjärnan. Jag går närmare björnarna och tittar på två stycken som brottas i vattnet.
 
Går sedan tillbaka till sönerna och berättar vad som hänt. Resten av Skansenbesöket går jag som i en dimma. Jag vet att vi tittar på älgar och apor. Att vi klappar en orm och en stor spindel. Jag håller mig nära barnbarnet hela tiden. Vill stoppa tiden. Vill bara vara här, nu, med de människor som betyder mest.
 
Efter Skansen åker vi till en restaurang för att äta middag. Det är jag som kör hela tiden. Jag är djupt koncentrerad på körningen och släpper inte in andra tankar. Kör, kör, hitta parkering, full koncentration. Inget får störa hjärnan, som är som avstängd.
 
Restaurangen, Mosaik, vid S:t Eriksplan är förvånansvärt bra och trevlig. Mycket god mat. Även här är jag nära barnbarnet. Läser en saga medan vi väntar på maten. Deltager inte i konversationen, utan sitter i min bubbla tillsammans med Bror.
 
Innan vi åker hem, åker vi till Enskede, för att hämta Kezzi som varit där hos goda vänner under dagen. Klockan är mycket när vi kommer hem, jag är väldigt trött och somnar direkt.
 
Nästa morgon går jag in och läser min journal på nätet. Jag hittar beskedet som jag kommer få av doktorn lite senare. Jag läser orden om och om igen. Jag har en malign tumör i bröstet, en metastas i en lymfkörtel och hela bröstet ska opereras bort.
Fast jag var förberedd på orden, så känns de ändå så oerhört, oerhört chockerande. 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Charlotte

Publicerad 2015-07-29 09:44:08

Jag vet inte vad jag ska säga Inger...mitt hjärta gråter för dig...så stort och fort besked att hela bröstet ska bort!
Nej....jag vet verkligen inte hur hag ska kunna trösta dig min fina vän❤

Svar: Att du läser och kommenterar ger tröst. Kram!
Trollis

Postat av: Åsa Olsson

Publicerad 2015-07-29 10:05:25

Oh, vad tråkigt Inger. Jag tänker på dig och förstår att du har det tufft. Kämpa på och ta en dag i sänder. Kram Åsa Olsson 😘💕💕

Svar: Tack Åsa!
Trollis

Postat av: Susanne Bergstedt

Publicerad 2015-07-29 10:21:31

Det finns inga bra ord! Styrkekramar i massor!

Svar: Tack tack!
Trollis

Postat av: Rasmusmatte

Publicerad 2015-07-29 14:07:38

kramiz

Svar: Tack!
Trollis

Postat av: Znogge

Publicerad 2015-07-29 17:43:11

Jag är imponerad över din styrka! Att du orkade fortsätta besöket och sedan köra till restaurangen och äta där. Även om du var i en bubbla med lille Bror...

Många kramar

Svar: Men jag var i bästa tänkbara bubbla med älskade barnbarnet.
Trollis

Postat av: Ann-Sofie Lund

Publicerad 2015-07-29 20:17:08

Så bra du gör det, ladda batterierna och va med dem du älskar. Jag hejar på dej.

Svar: Tack! Ja, ladda är det som gäller nu.
Trollis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trollis

Jag är mamma, farmor, svärmor och matte. Sjuksköterska till yrket.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela